måndag 8 februari 2016

Se på dig

En Charlotte och jag pratar 
över ett matbord en Fredag efter jobbet.
Vi pratar "duktiga-flickor-syndrom" och om att vara på platser där de inte förtjänar dig.

Vi pratar om att livet är märkligt och bäst, försöker lova varandra att leva lite mer och bättre.

Det tog ett tag sa jag.

Att erkänna och stå för att jag inte är bra på allt.
Erkänna att inte alla tycker om mig.
En fjortonårig flicka som en gång var jag trodde nämligen så, att det var måsten och inget kunde vara värre än det.

Och det tog tid att skaka av hennes ihärdiga tankar och beteende.


Men nu är de nästan borta.
Helt borta.
Det finns miljoner av människor i världen och jag tycker inte om dem alla.
Alla tycker inte om mig och det är ok.
Jag är ju den jag är och bara det tänker jag vara bäst på.
Bara det.


Byt jobb.
Ta ett bad en Onsdagskväll när maten egentligen skall lagas.
Andas.
Kör till havet när solen skiner, kyss en man du älskar.

Livet.

Vi måste leva det.



Jag vet att jag är bra och jag vet att valen jag gör nu är helande och renande.
Och alla de som valt att säga de där elaka orden på vägen, alla de som ifrågasatt och pekat fingrar de kan se sig om åt annat håll.

I bilen på väg till jobbet sjunger en kille en låt som spelas överallt och hela tiden.

Om du är så bra så gå och älska dig själv.
Så tänker jag om dig som pekar.
Så tänker jag om dig som säger allt det där du inte har något med att göra.

Dig själv.
Inte mig.

.




5 kommentarer:

  1. Så sant ❤ jag glömmer lätt att leva...jag bara kör på 100 km/ timmen...jag blir jätte ledsen och sårad av att någon ingen tycker om mig. Men det måste man arbeta med precis som du sa...för vad gör väl det om inte alla man träffar gillar en ? Det viktigaste är att personer i din närhet som du älskar, värdesätter din vänskap. Utöver det så ska det kvitta. Och slå i bromsen och lev!!!! Det här året ska bli mitt.. i år ska jag leva ❤❤❤ / jesustofflan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh älskade Jesustofflan :) Du är så klok. Men det har du alltid varit, och nej vad gör väl det om 100 år.. vem som tyckte om mig? Det viktigaste är ju att jag tyckte om mig själv?!
      Jag tänker som dig.. 2016 blir mitt år. Vad det än bjuder på så är det jag som kommer leva det bästa jag kan!! Ta hand om dig och din fina familj! <3

      Radera
  2. Fina vän vad du är klok,,,,jag har lusläst dina senaste inlägg och hör mig själv humma med dig i det du skriver. Jag vet hur du känner för jag tänker lite likt dig i det jag just läst. Och den där killen som sjunger i radion honom ska jag möta mitt i indiansommaren med mina nära och kära och sjunga högt i refrängen när den väl kommer. Kram på dig goding jag tog en paus i mitt bloggande just för att höra av mig till dig då jag i morse just nämnde dig i mitt inlägg ska försöka lägga ut det under dagen. Kram goding / Patricija

    SvaraRadera