fredag 24 april 2015

Sydafrika i Kristianstad

Vi hade lite mys igår.
Tog oss till vackra Naturum i Kristianstad där det vankades vinprövning med roliga människor och underbara viner.





Tyvärr var den där solen som hälsat på innan fullkomligt bortblåst men det gjorde inget.
Luften var kall men hjärtat varmt.


Det var uppradat med vinglas och vi fick några timmar med historian bakom dessa viner.
Alla sydafrikanska.
Och jo jag är ju en trogen rödvinsdrickare men nej jag har ingen som helst koll på vad och vilka druvor etc.
Men nu, nu vet jag i alla fall lite mer.

Jag föll extra mycket för ett vin som hette Spencer, ett ganska fylligt rött vin med körsbärstoner och mörk choklad.



och det är alltid något visst när någon vet vad de pratar om, och när de älskar precis just det.
Som Morgan, han visste vad han pratade om och han älskade det.
Morgan har bott i Sydafrika i mer än 8 år och studerat vin och vingårdar under alla dessa år.
Han älskade vad han pratade om även jag satt som förbluffad och lyssnade, sippade och nickade.
Sen att jag direkt idag vill boka en resa till Sydafrika och se allt det han nämnde.. ja det får vi ta en annan dag.



En underbar kväll i Kristianstad helt enkelt.
Varma människor, kramar, skratt och god mat.
Kan ju inte bli så mycket bättre än så - en Torsdag när vindarna tar i som halv storm utanför.


Och ser ni André här ovan, alltså vilken kille.
Han har flyttat sitt liv från Sydafrika till Blekinge, startat typ Sveriges absolut bästa restaurang och hotell och berikar oss vanliga människor (André är mindre vanlig med sina utbildningar och tid som sommelier på Kapstadens enda 6 stjärniga hotell & restaurang) med hur bra ett vin och en måltid egentligen ska smaka.
(jag ska besöka Eriksberg så snart jag bara kan och ta reda på mer)


Jag lyssnade, nickade, sippade och funderade över hur en struts på riktigt kan smaka..

Jösses vilken kväll.
Tack till alla som var med.
Tack.

3 kommentarer:

  1. Håller fullständigt med dig!
    Det är så inspirerade att lyssna till människor som brinner för det de gör, som har en sann passion!
    Då lyssnar man och suuuuger åt sig av allt de säger :)
    Spännande med Eriksberg... Mamma o pappa bor ju i Blekinge, inte alls långt från Eriksberg.
    Måste vi ju testa nån gång :)
    Ha nu en riiiiiktigt fin helg!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  2. Men vad härligt. Jag kan inte heller så mycket om vin och sådär, men jag kan säga att jag rekommenderar en resa till Sydafrika och de där vingårdarna till tio tusen procent! Ååå, nu längtar jag tillbaka!

    SvaraRadera