söndag 13 april 2014

varm i hjärtat

Det är något speciellt med de dagarna.
De dagarna när jag känner för att baka bröd.
Baka bröd och tända ljus.


Och idag var just en sån dag.
När jag tränat, jobbat och sen kommer hem till det hus som är mitt hem.
Då klädde jag mig i de mjukaste kläderna, satte upp håret i rufsig tofs och bakade bröd.
Doften som sprider sig i ett hem med nybakat bröd är kanske något av de bästa dofterna jag vet.
Och smaken.
Smaken av nybakat bröd med mycket smör, ost och marmelad.
Ja kanske det godaste jag vet.


Och fast det inte hunnit skymma, fast solen faktiskt fortfarande skiner in i huset så tänder jag dem.
Ljusen.
Överallt i huset tänds det ljus, på brickor i köket, på byrån i hallen och på handfatet i badrummet.

Alltså dessa dagar.
Jag fullkomligt älskar dagar med bröd och ljus.
Fullkomligt.


Och ett avslut som passar perfekt en dag som denna?
Ett bad.
Bad med doftljus och badsalt och cremér som får näsan att liksom göra kullerbyttor av doftrus.
Det är vad som kommer göra den här Söndagen till en av de bästa Söndagarna.

Bästa.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar