lördag 28 december 2013

när vänner bryr sig

Jag vaknar tidigt men somnar om.
Klockan 4.25 är det inte ok tänker jag.
Efter 5 varv runt i sängen somnar jag till slut på min högra sida med armen dinglande över kanten.
Klockan 7.13 vaknar jag igen.


Det är tyst i huset, bara regndropparna som sakta strilar ner för rutan.
vintern som aldrig kom är ok ändå.
Nu kan våren komma istället.
Nu kan öppna jackan och vinden i håret vid stranden få komma.
De varma solstrålarna mot ansiktet vid husväggen kan få komma.
Våren är välkommen hos mig. 
Alltid.


En vän kom förbi igår. Hon ville veta hur jag mår och om julen varit snäll.
Jag mår bra och julen var precis så fin jag behövde den till att vara.
Hon ställer frågor och hon ger svar.
Och jag förklarar för henne att det är på riktigt skönt var jag är nu.
Att jag menar allvar när jag säger att allt är ok, att det inte är någon fara när man bestämt sig.
Man väljer inte alla i sitt liv, men man kan välja bort.
Beslut är sköna ibland säger jag.
Hon ler med huvudet på sned.
Hon förstår.
Försöker i alla fall.



Idag torkar jag av bänkarna i köket, kör en runda med dammsugaren och bäddar rent i sängarna.
För ikväll kommer en lång älskad bror med sin blivande fru och två busiga barn.
Fullt hus är bland det mysigaste jag vet faktiskt.
Fullt hus med dem jag valt själv.
Bland det bästa jag vet faktiskt.


Small Red Heart Black And White Only Clip Art






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar