tisdag 30 april 2013

sakta men säkert

Jag vet inte när jag började.
Eller om det alltid varit så.
Vet inte varför 
eller om det från början redan stod skrivet

att jag skulle se ner på mig själv.


Jag kan inte sortera ut det.
Och kan inte hitta svar
Men jag ser ingen början på det hela
bara att det alltid varit så.

Och när jag pratar med dottern runt ett köksbord halv sju på morgonen flyger en lycklig liten fjäril från mitt hjärta.

För att jag vet att hon inte är det minsta så.
Inte det minsta som jag just där.
Inte det minsta ser hon ner på sig själv. 

Något bra har jag gjort ändå
tänker jag för mig själv.

Något rätt har jag fått på vägen som mamma.

För hon står där så stark och så säker
 och jag vet att hon aldrig någonsin 
skulle se på sig själv som jag sett på mig.

Aldrig.


Och sakta men säkert blir jag bättre på det.
På det där med att se på mig själv som det bra som jag är.
Jag tänker på det och jag vet nu
att jag är så mycket bättre än jag någonsin visste
Och vanor är svåra att bryta.

Ibland tänker jag att det skulle varit så mycket enklare om det var cigaretter eller sprit jag misshandlat mig med
 än hårda tankar och svåra förväntningar.

Men så ser jag ju att jag är förbi allt och då är det ju ändå en bra jäkla tur att det inte var cigaretter ändå.
För klokare blev jag ju på vägen.
Starkare.
Gladare.

Och på något konstigt sätt känns det lättare att andas nu.
Mycket,mycket lättare.

Så idag ser jag glatt på allt.
Trots regnet som hänger tungt i luften utanför.
För det är Maj i morgon.



I maj kan man bära kjol och dricka kalla mojitos.
Visst?

Ha en fin fin dag alla ni.

KRAM

9 kommentarer:

  1. Vad fint skrivet... Ja maj är en härlig månad:)
    Ha en fin Valborg
    Stor kram från Victoria på www.victoriasprovkök.se

    SvaraRadera
  2. Fina, vackra du!
    Mm, önskar så att vi snart kan gå med bara ben och dricka goda drinkar i solen!

    Ha en underbara Valborg!
    Många kramar /Malin

    SvaraRadera
    Svar
    1. åh ja eller hur.. lite drinkar i solen hade inte varit fel.
      Men vilken dag vi fick idag!!! underbart!
      Tack fina snälla du!!!
      KRAM!!!

      Radera
  3. Det där slutar du upp med ögonaböj! Att se ner på dig själv! Hallåååå! Du är ju VÄRLDENS FNASTE TJEJ och jag ska ge dig en sån BAMSEKRAM på lördag så du kommer att kissa på dig! Ja, så hårt ska jag krama dej och så ska jag prata vett med dig och sen när du åker hem hoppas jag att jag har grott ett litet frö som kommer att växa och göra så att du blir stark där inuti...
    (Nej, jag har inte druckit nåt vin än och inte nån mojito för den delen heller)...
    ;-)
    Puss på dig och ha nu en skön och härlig Valborg!
    Judita

    SvaraRadera
    Svar
    1. vi tar en mojito på lördag vettja!
      Och du.
      Tack.
      Igen och alltid.

      KRAM!

      Radera
  4. Tänk så onödigt att se ned på sig själv när man i själva verket ska älska sig själv. Du är toppen, glöm aldrig det!

    Ha det gott

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack snälla
      du anar inte vad det värmer.
      Tack .

      Kram!!!

      Radera
  5. Så bra skrivet, hade kunnat vara jag, enda skillnaden är att jag imte lyckats ändra min syn på mig själv helt.

    SvaraRadera
  6. Så bra skrivet det var! Jag h
    har samma tankar om mig själv, men tyvärr precis som Anonym här ovan så har jag inte lyckats ändra åsikt om mig själv utan har mest negativa tankar i huvudet.. Jag önskar att jag kunde se glaset halvfullt och tycka att jag är ganska bra iallfall men lyckas inte alls komma dit.. Jag vill gärna ändra mig och om du har några tips så tar jag tacksamt emot dom!
    Många kramar till dig!
    Anette

    SvaraRadera