fredag 19 april 2013

Mitt i men utanför

Det kan vara så 
ändå.

Tänker jag när tankarna som liksom pyr i huvudet.

Det kan vara så.

Att jag är mitt i 
men utanför.



Jag försöker prata lugnt med mig själv.

Det är ingen tävling.

Du bestämde ju dig
 för att stå helt utanför.

Det är ju bara det du gör.



Och ja.
det är ju bara det jag gör.

Men jag vet
 att det är mitt inre som lever på rutin.

Gammal vana.

Jag visar tankarna öppet inuti
-se, säger jag 
Hon jag en gång var.
det finns inget att kämpa för där.
De är inte vad du vill vara.

Och jag ser.


Jag har bara så svårt.
Att lyssna på vad som sägs.
Har så svårt att inte ta åt mig.
Alltid varit sån.

Och trots jag vet att jag svarar

-ja det bryr jag mig inte om.

när min syster pratar med mig

trots det.

Så är det en liten bit av mitt gamla jag som vill vara med.

Vara en del av tävlingen

tävlingen om en uppmärksamhet som ingen förtjänar.

För jag vet nu.
På riktigt.

Att jag aldrig kommer förstå.
Och idag kom jag på att:

-om jag någonsin förstår.
Är jag jävligt illa ute.

Och så log jag.
För precis som min syster sa när jag tvekade
-bli inte ledsen nu. sa hon
Det är ju för att du är så mycket bättre, som du känner såhär.
Det är ju för att du är så mycket ärligare och finare, som du känner sådär.


Och ja kanske hon har rätt där,
 den där systern som verkar förstå sig på mig.
Kanske hon har rätt där.

Jag tänker inte tävla om en plats i nåns favorit bok, och när ingen frågar mig får man inga svar som jag svarat.
Jag tänker inte tävla om att passa in, 
om att göra vad de tycker är bäst.
Jag tänker inte heller tävla om det de säger är rätt,
 om de regler de satt upp för ingen annan än sig själva.

Jag tänker aldrig tävla om att förstå hur de tänker,
 hur de retar sig, 
hur de spottar och fräser,
 hur de favoriserar eller hur de plockar bort.

Så när de funderar på vad som hände.
Fundera inte mer.
Det var inget som hände. 
Det har alltid hänt.

Det var bara jag som vaknade och sa ifrån.


Men snälla.
Sluta säg saker ni inte har något med att göra,
säg inget om mig.
Ni vet ju ingenting.
Snälla säg ingenting om mig.



Så min syster skriver ett fint sms,
som om hon läst mina tankar.
-jag älskar dig, skriver hon
jag är så glad för att du ändrade på allt.
Är så glad att tävlingen är slut.



Och ja det du min kära syster är jag med.
Förbannat glad.

Och tacksam.











6 kommentarer:

  1. Att vara sann mot sig själv är något man får öva på. Man faller tillbaka och så kommer man på sig och så försöker man igen. Jag tycker att jag ju äldre jag blir bryr mig mindre och mindre om vad andra tycker och det är skönt.

    Ha det bäst vackra du!

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack snälla. tack för orden som behövs just nu och just här.

      KRAM!!

      Radera
  2. ja det där med att styra om tankar ...det tar tid, tid , tid....

    Kram fina du !!

    Pernilla

    SvaraRadera
  3. det är minsann svårt det där att vara i men utanför!
    Du är underbar, inget annat - tvivla inte ;)

    Ha en riktigt bra dag nu och välj bara de där tankarna som får dig att le ;)

    Stor kram

    SvaraRadera
  4. Det är svårt. Det är lätt att säga men ibland så himla svårt. Försök. Du klarar det.
    Jag hejar på dig.
    Du är fantastisk.

    Kram

    SvaraRadera
  5. Jättebra skrivet!! Du vet vem du är och vad du vill!!!
    Kram,
    Anette

    SvaraRadera