fredag 1 mars 2013

Våren är här

Enligt kalendern är det minsann vår.

M a r s 

och det är ju nu som alla fåglar börjar sjunga
alla barnen ramlar på rullgrusen 
gräsmattan skymtar under snön och asfalten torkar

det är nu.





Och jag har minsann fått vårkänslan.
inuti växer den.
Större varmare och mjukare för varje dag.

Att solen är här och värmer oss hjälper till.
Den viskar om vad som komma kan..
värmen.
På riktigt.

Så jag bakade både igår och i förrgår.
Och jag vet att det är solen.
Solen som ger mig energin.


Bakade kanelbullar till barnen.
Och fröknäcke till mig.
Inte för att jag får ha dem för mig själv.
fröknäckena alltså.
Nej .)
Men något gott även till mig.

de är tok enkla att göra och man kan ändra fröna i receptet precis som man vill.
Jag hade inga pumpakärnor hemma (annars en favorit)

Så jag gjorde så här:

blanda alla frön du vill ha.

sesam?
Solros?
linfrö?
Pumpa?

blanda runt dem.
blanda i två msk kokosfett 
(inte det silvriga på Ica, det real shit.. ni vet)
Kläck i tre ägg
blanda igen
häll i salt efter behag
och ev lite kryddor.
Jag hade i färsk timjan
jag hade även lite lite olivolja på ena plåten för smakens skull!


kleta ut på plåt.
Jag blöter handen och pressar ut allt tunt och fint 
detta räckte till två stora plåtar
in i ugnen på 200 tills det fått fin färg.
skär i bitar och hepp!

ät!



Idag har jag startat med ett intervall spinningpass 
tills svetten rann.
Stänkte faktiskt.

Och nu efteråt är det den skönaste känslan.
Redo för dagen.
För solen.
För Fredag
för VÅR!

Jag har fått många mail ang träning, mail här och frågor på instagram och jag tänker att jag ska visa mer.. fota och lägga upp övningar.
För det man kan göra hemma på bara 30 minuter är galet effektivt och ni måste få veta.
Tänker jag.
och jag ska ta tag i det.
Tror jag gör det i eftermiddag.

Nu måste jag duscha.
Har ledig Fredag och lunch på stan med en tränings kompis.
Fredag.
Ledig.
SOL!

Man tackar.
Ja verkligen.

t a c k 



4 kommentarer:

  1. Hu vad flitig du är med din träning, superflitig!

    Det där fröbrödet måste jag testa!
    Har en egen favorit som blir väldigt "snacksig" och supergod. Hade med oss tre burkar på semestern, mest för att Liten gillar det och var en bra "salt" påfyllare. Du får testa det med, här kommer receptet -

    HÄLSOBRÖD
    ½ dl sesamfrö
    ½ dl linfrö
    ¼ dl pumpafrö
    ¾ dl solrosfrö
    2 dl majsmjöl
    ½ dl olja
    2 ½ dl kokandet vatten

    Blandas tillsammans i bunke

    Lägg ut på plåt på bakplåtspapper, platta ut
    med hjälp av ett till bakplåtspapper ovanpå
    smeten/degen. ”Snitta” lätt med en kniv för
    att sedan lättare kunna brytas
    Strö på/smula flingsalt över och skjuts in i
    ugnen som ska vara 150 grader, låt vara inne
    i ca en timme.
    NJUT sedan med väldigt gott samvete!

    "Bifogar" även svaret på ditt inlägg hos mig =0) om du inte skulle läsa det där


    Ja men det måste jag verkligen!!!! Kan verkligen tänka mig att du kommer ha massor där jag vill ha =0)
    Vet ju dessvärre inte riktigt var ni bor, men det får vi kolla sedan när det närmar sig öppning!

    Ska absolut hålla lite koll på om jag hör om ngt litet ställe, förstår att det skulle vara skönt att ha ngt. Känslorna med ens hemmaort är så blandade, även fast en del framkallar en viss ångest, likt förbenat finns det en hel del gobitar som man vill ha kvar och ha sig nära!

    Ha en skön helg ni med,

    KRAM

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tror det kommer bli typ samma sak va.. våra bröd?
      Bara att mitt är utan mjölet och har ägg ist?
      Jag testar!
      Gött är det det hör jag redan! .)
      Jag bor liite långt bort från dig.. i Kristianstad.
      men om ni tar en tur ner till Österlen eller så.. kom förbi då!

      Kram

      Radera
  2. Man kan känna din energi när man läser, härligt :)
    Så mycket gott du bakat, får man komma på fika ;) Tack för receptet!

    Mysig fredag på dig och trevlig helg!
    Kram Catta

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja men visst Catta kom!
      Jag hade behövt lite sällskap nu på eftermiddagen!
      tror du bor lite långt bort bara.. ;)
      Trevlig helg på dig!
      Kram

      Radera