söndag 17 mars 2013

när man inte säger ifrån

Ja de finns ju de tillfällen.
De tillfällen då man inte säger till.

Inte säger ifrån.

Och fast man vet var man står.
Vet vad man vill.
Vad man kan och vad man borde göra.
Är det svårt att säga till.

.
Jag är med om det ofta.

Med om de där tillfällena 
tillfällena då andra säger till och ifrån.
Högt 
och som om deras sätt är det enda sättet.
Det enda riktiga sättet.

Men det är det inte.

Ni vet de där gångerna när någon talar om för dig att träna sådär mycket egentligen inte är bra för dig.
(det bestämmer väl bara jag? eller ev min läkare?!)

Men det kanske inte borde vara deras angelägenhet?

Eller de gångerna när någon talar om för mig hur dyrt det faktiskt är med något som jag unnar mig 
som för att ge mig skuld eller få mig att sluta?
(Vilket jag aldrig får/gör ändå.)
?

Eller de gånger de försöker ge mig något slags "insider tips" om något som intresserar mig, 
som jag vet de aldrig själva gör..
 för att liksom bara "negativisera" mina val.. mitt sätt.


.

Det konstiga som jag ville komma till.

Det är inte dessa människor.

Det finns massor av dem
 och jag kan inte få dem att tänka om 
bara för att jag vill.

Nej det konstiga är 
att det är alltid dem som får mest sagt.

"Nej-sägarna" kallar vi dem här hemma.

De som alltid ska tala om hur trist, fult, jobbigt,
dyrt, onödigt etc etc allt är och som alltid kommer undan med det.

Det konstiga är att jag aldrig säger ifrån.

De ska alltid läxa upp mig.
Tala om för mig att äta för lite socker inte är bra.
(?!?)
Att springa är dåligt för knäna.
Att jag inte är duktig bara för att jag bakar bröd nån gång då och då.
Och försöka få mig att få mån sorts skuld i det de själva antagligen önskar vore annorlunda hos dem.

"- nej men du kommer dö hemma hos mig, det är sååå himla skitigt och stökigt.
Säkert att du kan komma till mig? jag har inte alls det så tjusigt och fixat som du."

Som om jag på riktigt bryr mig om hur det ser ut hos andra.
Det jag gör, gör jag ju för min skull.
(Jag är ju en av de konstiga som tycker om att dammsuga.
På riktigt.)


Jag har massor av vänner som aldrig städar och jag hälsar mer än gärna på hos dem ändå!
Mer än gärna!


Ja men ni fattar.

Jag talar ju aldrig om för dem
att jag tycker att man inte ska äta så mycket socker,
att jag tycker ketchup är rena rama skitprodukten.
Att frosties inte är frukost och att jag faktiskt gått på massor av olika pass för att lära mig precis hur man ska träna för att inte skada sig.

Jag säger ju aldrig det.
För jag tycker att alla får sköta sig själva.
och de som vill ha råd eller svar.. de frågar först.
Eller?

Och hur kommer det sig?
Att jag inte säger ifrån?

för ännu en gång får jag höra vad jag borde göra..
hur jag borde vara.
Vad som är bra och mindre bra.
Och jag minns inte att det var jag som frågade..
.)

Men jag sa ännu en gång 
ingenting.

Knepigt hur jag blir de gångerna.

Knepigt.

Min man säger att det är för jag är en bättre människa.
Snällare.
Och jag låtsas att det är precis just så.
Precis.

Ni däremot.
Ni är ju precis lika snälla som jag!

Visst?


+/
Hoppas ni har en fin fin Söndag!

Nu ska jag slappa i soffan.
Har hört att det är bra för själen.

:)





20 kommentarer:

  1. Så jäkla rätt!!
    Du borde heta "Sätta huvudet på spiken" i andra namn;-)
    Jag har nån/några sådana runt omkring mig och jag fattar inte vad de får ut av det där...jag förstår ju att de mår sämre själva och måste hävda sig genom att trycka ner mig/andra....men hur mår de sen? Mår de inte dåligt av att sätta sig på andra?? Nån gång måste det väl komma ifatt dem?

    Fortsätt vara den du är och gör det du mår bra av....T har så rätt, du är snällare (och mår bättre)!!!

    Kram till dig

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag blir så glad att ni finns.
      det är därför jag ändå tar upp detta.
      För jag vet att det finns fler som tänker som jag där ute.. en av dem är du!
      KRAM fina S!!!

      Radera
  2. Det stavas: J.A.N.T.E.L.A.G.E.N. Den underbara (fy faaaaaaan) svenska avundsjukan. For att andra inte klarar av det du klarar av, kan det du kan, kan lata bli det du later bli sa maste du tryckas ner. Man far inte sticka ut ur mangden.

    .....men vi borde nog skapa J'ANTILAGEN??

    Men du....du ska absolut saga ifran. Man behover inte sjunka lagt....vara ohovlig.....likadan...vara en battre/samra manniska......bara visa tydligt vart gransen gar for ditt och mitt......saga "Tack, men det ar bra for MIG att gora sa/ata det/trana sa....osv.....men du kan ju gor som du vill".
    Jag ar overtygad (jag vet till 100% att det ar sa) om att det finns manniskor som laser min blogg bara for att ha nagot att gnalla over och sedan soks det sympati hos andra, det skvallras osv.......men ingen vagar nagonsin saga till mig vad jag ska och inte ska gora....for jag sager ifran. Tar ingen skit. Inte langre. Folk som kanner mig...eller nej, folk som TROR de kanner mig vet det. Sen stoppar ju inte det folk fran att tala bakom ryggen pa en. Men visst....om man vill leva ett sadant liv sa far man val gora det. Sorgligt.....men det ar ju inte mitt problem. Inte egentligen. Paulo Coelho sager "What others think of you is non of your business". Jag haller med ;) .....och sa ett av hans basta citat pa det "Haters are just confused admirers". Det sager ju allt!

    Ta det som en komplimang. Det ar ju det det ar. Fast det kommer fran manniskor som tyvarr behover bete sig sa har for att kanna sig battre. Det ar ju mycket enklare att ogilla nagot an att andra pa nagot hos sig sjalv ;)))

    Jaja..... Kram pa dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj så bra citat! De snor jag ;) jag önskar att jag kunde leva efter dem och inte bita ifrån i onödan...

      Radera
    2. typ det bästa jag hört Linda.
      Det där med att !Haters are just confused admirers".. tänk om de sjölv bara kunde inse och backa off typ :)
      Tack fina Linda.
      Och jag vet.. vi skapar en ny lag helt klart!
      Fuck Jante!

      :)
      KRAM!!!!!

      Radera
  3. ....och en sak till.... "Snalla flickor kommer till himmelen.....de andra kommer precis hus langt som helst!".

    Sadar ja! Da har jag provocerat klart for idag da ;))
    x

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja nu säger jag till.
      ifrån.
      på riktigt.
      Tack Linda, jag behövde det.

      Kram

      Radera
  4. Jag försöker träna på att alltid vända på det i tanken när jag får de där kommentarerna och tänka stackars människa som väljer att alltid tänka så negativt ...;) och så tar jag i från tårna , för att försöka att INTE lägga energi och analysera vad de sagt.


    KRAM FINA !!

    Pernilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja men ibland blir man bra matt.. och som du säger.. hur f-n orkar de?

      Ha en fin dag P!!

      KRAM!

      Radera
  5. Har just nu dessa problem runtenom mig... Har sista veckan fått höra såå många dumma grejer som jag sagt bara för att jag svarat konkret på frågor de ställt... Jag tar föregivet att man vill ha svar om man frågar precis som att man inte vill ha svar om man inte frågar! Men alla tänker vi olika och agerar olika och utan respekt för det kommer vi inte långt! Oh va snurrigt detta blev men det va bra skrivit av dig precis som vanligt! Och jag ja jag säger nästan alltid vad jag tycker villket jag inland får äta upp senare... Jag håller på dig :)

    KRAUM!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. visste att du förstod mig.. .)
      Mycket lika ju. du och ja ändå.
      Och ja snurrigt kan det låta.. men jag fattar precis :)

      KRAM!

      Radera
  6. Tänk vad trevligt det vore om man finge välja själv hur man vill göra och hur man vill ha det utan att andra lägger in sina värderingar.....

    Jag tror att du är fantastisk så pass att andra ser dig som en förebild, duktig som tar om hand dig, vackert hem och egen företagare. Kanske har de bara svårt att ge dig beröm. Människan är bra märkligt funtad. De är avundsjuka, du är för bra helt enkelt :-)

    You rock!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja visst vore det trevligt?
      Om man fick göra vad man gillar och hur man gillar det alldeles som man själv vill.
      Äsch.. vi gört ändå bara!
      ;)
      Kram

      Radera
  7. Kunde ha varit jag som skrev det här!

    Och jag håller med mammxtre. Många gånger är det annat bakom "råden". Det reflekterar mer deras inre tillstånd.

    KRAM finaste!

    Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. kunde ha varit jag som skrev mycket av ditt med.. :)
      Ha en fin dag Lotta!

      Kramar till dig!

      Radera
  8. Håller så med dig! Och ibland säger jag ifrån "det avgör jag", men ibland tittar jag bara tillbaka och säger inget. Och så tänker jag att det bekommer mig inte vad personen tycker. Jag låter det bara passera, helt obemärkt.... :)

    Kram på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja för det är så jag menar.. att jag skiter ju i vad de tycker.. jag fortsätter ju med mitt ändå..
      jag bara förundras över hur de fortsätter.. och så tänker jag att det kanke måste sägas ifrån.
      För att de ska fatta.. att jag på riktigt inte bryr mig om vad de tycker om mitt liv?
      Tack snälla Kicki!

      Kram

      Radera
  9. Känner igen mig så väl i det där! <3 och jag håller med mannen din! ;) klok! Men kommentaren om ditt vackra ( och välstädade ) hem ska du ju bara ta som en komplimang! Den som sa så önskar ju såklart den hade lite av "ditt" i sig! Och jag tolkar inte alls det den sa, som något negativt och nedvärderande? Men det var ju du som var där och hörde och såg alla tecken runtomkring, jag läser bara en text ;) massa kramar!

    SvaraRadera
  10. this post replica bags hop over to this website aaa replica bags Click This Link replica gucci

    SvaraRadera
  11. click here to find out more i6h21m0k99 cheap designer bags replica replica bags nancy replica bags philippines Learn More Here p4i07n3m32 replica bags los angeles Discover More l1p85c0z83 replica ysl bags replica bags wholesale mumbai

    SvaraRadera