lördag 30 mars 2013

När det är påsk

Det är påskafton idag.
Jag trodde det skulle vara vår.

Jag trodde fel.


Utanför fönstret har ett vitt täcke lagt sig.
Jag försöker att inte se dit.
.
Helt vitt.
Frosten biter tag i vårt staket och bambum hänger tungt under snön.

Våren.
Vart är du nu.
?


Jag såg fåglarna på fältet i förrgår 
tänkte stackars dem.
De kom när de trodde våren skulle vara här.

Men här är bara vintern kvar.
Hårt håller den tag i oss.

Vintern du kan ge dig av nu.


Det är påskafton.
Vi ska baka tårta och äta ägg.
Vi ska ingenstans 
så jag låtsas att den inte finns.
Snön.
Vintern.


Barnen sitter i soffan med rufsigt hår.
Mannen andas tungt i sovrummet.

Jag har suttit här som vanligt.
Först av alla.
Med kaffen och er.

med den där vintern som hänger utanför mitt fönster.

Sa jag det
att det är påskafton idag
Idag tänker jag låtsas att fåglarna kvittrar och gräset är någon annan färg än vit.

Och umgås.
Umgås med familjen.


Så jag stannar kvar inomhus.
Ser på blommor som viskar vår
och planerar allt gott att äta.

Ja så får det bli.
Så får det vara.

Vintern du kan gå nu.

nu.









5 kommentarer:

  1. Hoppas ni får en härlig dag tillsammans! Jag tänker blunda för det vita, blunda blunda och låtsas att det inte finns där ;)

    Stor kram

    SvaraRadera
  2. Snart kommer den, våren med det gröna, knoppar och pirr!

    Stor varm kram till dig min fina. GLAD PÅSK och njut med din underbara familj!

    Lotta

    SvaraRadera
  3. Men har det kommit ännu mer snö. Känns fjärran från det jag njuter av denna påsk. Jag är i värmen och njuter av sand mellan tårna. Härligt, jag är trött på kyla och snö nu.

    Glad påsk!

    SvaraRadera
  4. Ja, jag håller med, gå nu vintern, nu!
    Fast här är det iallafall bar mark.. alltid nåt lixom..

    Ha en mysig påskafton med dina kära =)
    kram Catta

    SvaraRadera
  5. Idag sken solen här. Det var kallt, men solen fanns där. Och då fick jag hoppet åter. Jag tror på våren. Den kommer minsann!

    Ha nu en fortsatt underbar påsk, trots vitt utanför!

    Kramar

    SvaraRadera