söndag 31 mars 2013

påskdagen är här

Stanna upp nu
säger jag till mig själv 
inuti pratar jag 

stanna upp.
Ta in det.
Passa på att njuta.


För det är ju de andra dagarna
de dagarna då vi stressar som mest
när vi inte hinner kramas 
inte hinner sitta med en bok,
 lutad mot en husvägg och bara njuta
De är ju de dagarna

som jag längtar efter dagar
 som dessa.

Passa på säger jag igen.

Stanna upp.

Se livet.
Det som är precis just nu.
Se.


Vi dukade fint.
Vi drack iskallt chardonnay till lunchen
pratade
skrattade
hummade
nickade.
Passade på 
att vara precis just där.


Och trots snön som kommit om natten
blev dagen ändå varm.
Plusgraderna ökade
solen smög fram bakom molnen.

Passa på.
Precis just nu.



Jag gjorde som Judita 
ritade dit en trollslända på ett av äggen.
Barnen hjälpte till 
till slut hade vi en hel äggfamilj i skålen.
Humlor och fjärilar, trollsländor och flugor.

Sen skalades de.
Och åts upp.

Vi tog en långpromenad allihopa.
Tillsammans.
Svärföräldrar, barn och hundar.
Passa på.


Farmorn till mina barn bakade en tårta.


Den finaste av tårtor
Och på tårtan ställde dottern sin konst.
Fina små kaniner och kycklingar
 tillverkade av marsipan.

Tänk va.

En farmor och min dotter
 i ett kök fullt av värme.

Passa på nu säger jag igen.
Om och om igen.


Och idag är ju ytterligare en dag
en dag då vi har tid
 för allt och ingenting.
Bara vara 
tillsammans.

Igen.

Så jag passar på.

Hoppas ni har en underbar Påsk där ute!










3 kommentarer:

  1. Vi har haft en ljuvlig påsk. Jag har gjort det där... stannat upp och suttit ute och jobbat på fräknarna och sneglat lite i boken som legat och dammat alldeles för länge!!!

    Själen mår bra!

    Varmaste vårkramar till dig!

    // Anna

    SvaraRadera
  2. oj vilka fantastiskt finaägg och tårtan och tårtan din svärmor gjort ser hur proffsig ut som helst! De små tårtdekorationerna var också himla söta! Mycket vackert hos dig!
    Ha det fortsatt skönt!
    Kram Helena

    SvaraRadera
  3. Underbart skrivet!

    Sköt om dig

    SvaraRadera