tisdag 5 mars 2013

grupptryck

Jag fick ju ett mail.

Från en tjej med lockigt hår långt upp i kalla Sverige.

Hon ville att jag skulle visa hur jag "grupperar" saker.
Jag förstod inte först att jag gör det så mycket som jag nog gör..


Så tänker jag efter och vet att jag gör det hela tiden.

h e l a   t i d e n 

Jag gör det med tanke och känsla ibland.
Jag gör det utan att tänka ofta.

Jag kan tex inte se ett fönster där allt står utplacerat som på 80 talet, kruka, vas, kruka, prydnad, kruka tomt.
Ni vet.


utan att jag vet om det så är jag där och petar och "grupperar"

Och nej.
Inte hos vem som helst.
Men hos de som vill jag ska "fixa"
där petar jag gärna ihop allt i fina grupper.

Ni vet på bänkar tex.
hur vissa saker inte får en plats.
Hur vissa saker inte visas upp på riktigt.
på det sätt de förtjänar 
de bara står där mitt i ingenting 

förmedlar

i n g e n t i n g 


Bara detta.
det blir lite förstört.

För mig.

Ser ut som de saknar varandra.
de som hör ihop.

Och jag vill att de står såhär:

(usel bild och äckligt skitiga fönster men vad gör man inte :)

mycket mer harmoni.
För mig.


Det är något inbyggt inuti.

Som säger ifrån

säger till

hur det ska vara 
hur de ska stå.

Bilden här ovan tex.

Fina saker tillsammans.

De står på ett skåp på vänstersidan,
då behöver jag inte tänka på att lägga all "tyngd" och "höjd" mot höger  i den här gruppen eftersom jag har den på andra sidan skåpet.
(jag återkommer till detta)

Men ser ni..
att det fattas något där...
?
det behövs något precis bakom den lilla loppis skålen..



Jag bytte flaskan till en mer "flowing" modell.
Alltså en som inte tar så mycket "form" av ögat.
Och så ställde jag en till liten ask bakom skålen och enligt mig blir det genast då mer komplett.
färdigt.
lugnt för ögat.
Något levande hade varit fint med.
En grön växt i slingrig modell.


Jag hade gärna haft en "hård" form här med.
Kanske i ett hårt rufft material för att komplettera mer.
Men jag har inte hittat den saken ännu så jag håller mig med detta.

 så länge.


På andra sidan av skåpet står det "tunga" och "höga" dvs att jag oftast.
jag skulle vilja säga alltid men det vore fel..
 lägger tyngden mot höger.
Om du har en bänk eller skåp eller bara en liten bricka du ska fylla med saker.
Ställ det med mest tyngd, mörkast färg eller högsta punkt mot höger.
Och längst bak.
Placera sedan ut de andra matchande föremålen runt om och till vänster om detta.

Här står nu asken som jag visade upp till vänster med.
Men vi kan snabbt ändra detta till:


detta
Som det faktiskt ser ut just idag.
fortfarande en fin balans,
färger som går hand i hand 
 störst och högst längst bak och så bygger man vidare.
de två små guld kopparna "gifter" sig fint, lite mer stilrent till det andra.


Men även utan ljuskopparna är det fortfarande balans.
de högsta åt höger och samlade i fina "grupper"

Det beror även lite på om du har allt inne i ett hörn, eller om det är en dörr eller fönster bredvid.
Men om vi ska gå igenom allt så tar det hela dagen
 så vi börjar med detta.
.)
Bra att ha något att blogga om en annan dag med ju.
eller?


Jag försökte "röra till" allt för att visa.
men min dotter skrattar åt mig.

mamma.
Sluta pilla.
Bara låt det va.

Jag kan inte.

Det blir ju snyggt när du stökar säger hon och skrattar innan hon startar med sin engelska läxa.


Jaja..
ni fattar .)

Hoppas ni har en underbar dag.
Här skiner solen från klarblå himmel.

Kunde inte be om mer.
nästan.

jo 25 grader varmare kanske.
det hade varit gött.

väldigt gött.













4 kommentarer:

  1. Du är verkligen duktig på det där! Det blir fantastiskt fint, även när det stökades till ;) Åh jag blev sugen på att flytta lite igen, men får hålla mig tills imorgon! Ha en bra kväll, kram

    SvaraRadera
  2. Tack för bra förklaring och tips! Kram

    SvaraRadera
  3. Det där gav mig riktigt mycket inspiration! Tack! :) Vad glad jag blev! Särskilt över det där att blomkrukorna verkar sakna varandra, så upplever jag med det. :)
    Kram

    SvaraRadera
  4. Intressant att läsa hur andra tänker och gör!
    Jag gillar också att gruppera. Oftast så kommer sakerna fram på ett helt annat sätt då. Och man får ett mindre rörigt intryck.

    Ha en fin dag!

    SvaraRadera