torsdag 14 februari 2013

att vara stilla

Jag är inte det så ofta.
Stilla.
om jag inte rör på mig så rör det sig ändå.
Inuti.

Så även om kroppen är ledsen.
Trött.
Så kan jag inte bara ligga still.

Jag försöker tro mig.

Jag tar lugna andetag.
Går sakta runt i huset.
Och idag.
Idag mer än någonsin saknar jag kaffe.
En varm kopp.
Kaffe.


Sonen ligger intryck mellan soffkuddarna.
När han sover fotar jag honom i smyg.
Den yngste jag har.
Den lille.
Som blivit så stor.

Min Jack.


Och när kroppen gick i dvala med sin alvedon.
Fick själen sitt uttryck med rastlösheten.
Jag bakade.

En kaka som jag inte får smaka.
Typiskt mig.

Bananabread.
Kan man kalla den.
Men bread låter så mycket nyttigare än vad det är...
Det är ju ändå en kaka.



Tänk vad vuxen man blivit.
När man bakar kakor utan recept.
När man lägger i vad man tror ska bli bra..
och när man enligt barnens och mannens smaskande förstår att det fungerade.
Vuxen.


Det är en vanlig saftig sockerkaka först.
Och så skivar jag banan och lägger uppe på smeten i formen.
Och å toppade jag det hela med "havregrynsgott"
(dvs smör, havregryn,kokosmjöl lite salt och så socker)

Bananen gör kakan såå god.
Alltid.
Även de som säger sig inte gilla banan har gillat kakan.
Lovar.
Saftigt så man dreglar lite.
(ja jag tror jag gör det just nu faktiskt)

Så är ni som jag.
hemma och rastlösa.. trötta men med lite energi.
Ja då kan ni ju alltid baka en bananread crumble som jag precis döpt den till!

Eller

pussla:


Nu tar jag soffläge.
Igen.

I morgon är det Spanien ju.
Måste bli frisk.

Måste.














8 kommentarer:

  1. Ja, ibland förvånas jag över att jag är vuxen, jag känner mig inte vuxen utan kan imponeras av allt jag vet och kan...eftersom jag inte är vuxen ;)
    Ha en skön Alla hjärtans dags kväll och krya på dig.
    Kramar Anna - Mitt hus på landet

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja visst är det konstigt.. att man är vuxen i kunskap ibland.. men så bara 25 i själen ibland..
      tyå :)
      Tack snälla.
      Är så glad att du hittat hit!

      Ha en fin dag!
      KRAM!

      Radera
  2. Hmm då är jag inte vuxen alltså! Måste verkligen ha recept när jag bakar!
    Du jag vill skicka ett extra gäng alla hjärtans dags kramar till dig och ha det så himla skönt nu!
    Helena

    SvaraRadera
    Svar
    1. haha nej då är du väl inte det .)
      Jo klart..kanske :)
      Tack snälla H för de fina extra kramarna! De värmer!
      Jag skickar dem tillbaka till dig!

      KRAM!!!

      Radera
  3. Söt bild på sonen i soffan och så gott med banankakan (eller inte för dig då...)!
    Du får ju inte bli sjuk nu när Spanien väntar på er!!
    Krya på er alla, kram vännen

    SvaraRadera
    Svar
    1. hej Suss.
      nej jag vet.. inte sjuk nu ju.. typiskt.
      Tack snälla.
      och du.. jag ska ta tag i min award!
      Är så glad att jag fick den.
      Kanske jag hinner i Spanien.. eller så tar vi det när jag kommer hem!
      Kram till dig!

      Radera
  4. Du är underbar! Och dina bilder. Och dina texter. Alltid!

    STOR allahjärtanskram till dig!

    xo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du då.
      Jag älskar dina bilder. Alltid.
      Och jag blir så glad för dina ord.
      Tack.
      Och om jag är avis på resan du nyss gjort?
      ehh hell yeah!
      .)
      Ha en fin dag!

      xoxo

      Radera