onsdag 16 januari 2013

sanningens ögonblick

Ibland finns det ingenstans att gå.
Ingenstans att fly.

Ibland måste man bara stanna.
Stanna och se på.
Sanningen.


Och jag gör det.
Försöker.
Hela tiden.

Och när jag faller dit.

Där jag försöker förfina det fula.

Sanningen.

Måste jag komma ihåg vad som är viktigt.

Igen.

Och igen.


Jag kan inte längre skapa din sanning.

bara min.



Det finns en tjej inuti mig.
Hon bor inte där längre.
Jag har fått henne att flytta ut.
Men ibland hälsar hon på.
Oinbjuden.
Och låtsas att allt är som förut.
Mer destruktiv.
Hon försöker inbilla mig gamla lögner
  påpeka att det kanske ligger något i dem.
försöker.

Men nej.

Jag är färdig nu.
Med den som en gång var en bit av mig.
Den jag trodde jag kanske var.
Den tjejen var aldrig jag.

Inte jag.


Och jag vet vad som väntas av mig snart.
Jag vet vad de kommer att säga.

Vissa.

Jag vet.

Men den här gången tänker jag inte lyssna.
Inte ta åt mig.
inte längre försöka förstå.

Jag har tillbringat ett helt liv med att försöka förstå.
Försöka bli förstådd.
Och ibland är det inte mer än så.

Att man måste stanna upp och se sanningen i vitögat.

Vi är ju inte riktigt ärliga med oss själva.
?
Alltid


Det finns en orsak till allt.
Aldrig en ursäkt för.


Vi måste vara ärliga mot oss själva.
Ta vara på vad vi har.

NU.

I morgon kan det vara försent.
Och tänk vad mycket skönare allt blir.

När vi står mitt i sanningens ögonblick.


Ta hand om er.
På riktigt.





13 kommentarer:

  1. Kloka ord! Igen! Visst måste vi var ärliga mot andra. Mot oss själva.
    Spännande med Formex! Tyvärr ska jag inte åka, det hade varit roligt. Kramis Suss

    SvaraRadera
  2. Att vara sann mot sig själv är inte alltid så lätt. Eller så väljer vi att göra det svårare än det är.

    Sköt om dig

    SvaraRadera
  3. Att du ska va så klok hela tiden :) Goding, underbart skrivit och återigen får du mig att tääänka!
    Hoppas verkligen att du - ni får en härlig och intensiv helg där uppe i Stockholmia! Kramar i massor!

    SvaraRadera
    Svar
    1. försöker vettu.. att vara klok.. försöker :)
      Tack snälla. och ja du.. så mycket att ta in att huvudet snurrar av snart... :)

      KRAM!!!

      Radera
  4. Jag förstår vad du menar (tror jag)men antar att den där tjejen som flyttat alltid kommer komma och hälsa på fast kanske glesare och glesare ju äldre du blir, eller så blir ni mer accepterande mot varann, om du förstår vad jag menar!? Och sen, ta aldrig skit, då är du värd något bättre, eller hur!?
    Om du är själv däruppe, tror jag du är i behov av en stor kram!!!
    Ha det bra i morgon!
    Kram Helena

    SvaraRadera
    Svar
    1. åh tack snälla H!!
      Du ger mig så mycket fint.. så kloka ord och styrka!
      Tack fina!!
      ha en fin kväll!!

      KRAMAR!!!

      Radera
  5. Ryser rakt igenom hela inlägget....precis så är det. Den lilla flickan får inte sitta i mitt knä och tala om saker som jag inte vill höra. Hon får inte sitta där och rita sina teckningar om hennes rätt och fel. Inte heller oroa mig för oväsentligheter. Min flicka har också flyttat. För alltid.....

    KRAM finaste du!!!
    Vuxenmamman

    SvaraRadera
    Svar
    1. åhh vad fint sagt.
      Tack snälla. och vad skönt det är att ni förstår !
      Tack igen.

      Ta hand om dig!
      KRAM!!!!

      Radera
  6. Fantastiskt skrivet, jag tar med mig det :-)

    Kram!

    SvaraRadera