fredag 28 december 2012

syskon

Vi ses inte så ofta.

Jag och mina syskon.

Vi bor så långt ifrån.
varandra.

 när vi ses pratar vi. 
Massor.
Och mitt hjärta klarar knappt av allt.
Min själ kan knappt andas.
Så mycket, upp och ner och hit och dit.
 pratar vi.

Vi minns tillsammans.
Vi suckar tillsammans och vi får tårar i ögonen.
Vi häpnar tillsammans och vi påminner varandra.
Livet.
Om livet.


Min bror och jag diskuterar barndomens minnen vid en frukost som aldrig tar slut.
Jag har det kvar.
Här inuti.
Jag måste tänka ut.
Tänka igenom.

Idag tar jag en lång promenad.
Solen skiner från klarblå himmel och jag blundar.
Andas.
Det bor en tjej som skriker om vår inuti.
Jag ber henne vänta.
Den kommer igen.
Våren.



Jag tackar mig själv.
För att kameran inte glömdes kvar på byrån i hallen.
För vägen jag går är vacker.
Så vacker att det måste sparas.
Minnas.
En vårdag mitt i vintern.


Min syster har berättat om sina känslor,
Om frågor hon bär på och svar hon inte har.
Jag måste rensa.
Måste leta.
inuti.

Vissa saker går inte att förändra säger jag åt henne.
Jag ber henne med mina ögon att försöka.
Försöka förstå.
Försöka nå.
Dit jag är.
Men alla kommer vi nog dit.
Till slut.
Och vidare.

Till tiden då tankar och minnen liksom rinner över, då de måste tas om hand.

Då de måste ifrågasättas.

Och så kommer den dagen.
Som man hittar ett svar.

Vissa saker går inte att förändra.
Inte åt andra.
För andra.


Jag försöker förklara mig.
Vill att de ska förstå.
Och jag vill inte låta så rå.

Jag är inte kall.

Men det vet de.
De ser på mig så som jag på dem.

Med kärlek och lite sorg i blicken.

För det är vad som händer när man förstår.
Att vi inte kan ändra på dem andra.
Då syns sorgen i våra ögon.

Och kärleken för varandra.

Syskon.






4 kommentarer:

  1. Vännen, du skriver så fint att klockorna stannar.
    God Fortsättning så klart. Tur att du fick med dig kameran så vi andra fick vara med på din promenad. Jag var inne på gymmet när solen tittade fram här i Kinna. Tyvärr var det tvunget att stanna inne och bränna lite så mitt blodsocker sjönk. Men i morgon hoppas jag på fint väder och sol!

    Må så gott! Kram ANna

    SvaraRadera
  2. Jag vet, syskon många många mil bort är ont. Iaf för mig, för jag saknar dem så att det gör ont!
    Att på 3 veckor om sommaren ta igen 360ish veckor, ja det säger sig själv att det går inte.
    men alla de veckor, dagar, timmar vi har ilag om sommaren...my god de är värdefulla!
    O så är det så oändligt gott o veta att de finns där, trots många många mil bort!

    Klem Anna

    SvaraRadera
  3. Fina du vad dina texter berör!! Hit kommer jag att återvända när mina sinnen behöver tanka inspiration......krams m

    SvaraRadera
  4. Oj vad jag känner igen det du skriver, fast om mig själv! Men jag skulle aldrig kunna skriva somdu! Du är helt makalös med dina vackra texter!
    Vilken vacker bild på dig!
    Kram kram!
    Är kvar i morgon, iallafall halva dan!
    Helena

    SvaraRadera