torsdag 18 oktober 2012

när man livnär på misär

Kom på mig själv nu.
Att ni kanske förknippar min rubrik med parken Zoo.
(skulle ju kunna vara så-blä)
Men nej jag har något helt annat i tankarna.

.

Somnade med frågor och vaknade med fler.

För det är så.

Det finns dem som tycker det är bättre med tråkigheter, hemskheter och sjukdomar.

De som livnär på misär.

De kanske inte tycker livet blir bättre...

Men de liksom lever för att bara prata om det.
känns det som.

Om skiten som jag kallar det.

Jag känner några.

Vissa väl.


För mig känns det tragiskt.
Svart.
Hemskt.

De pratar om de som borde vara deras vänner, mest bara när det hänt något trist, när någon blivit lämnad eller någon blivit sjuk.
Mycket av det som sägs överdrivs såklart och mycket av den "informationen" de sprider har de inget underlag till alls.

.

Jag har på sista tiden i mitt liv tagit avstånd från detta.
Vill inte lyssna.
 för jag tänker att om jag lyssnar.
Även om jag inte säger något själv.
Så är jag ju då MED.
Och det vill jag inte vara.

Aldrig vara.

De kommer alltid först till "olycksplatserna" då finns de där med öppna armar.
Vill vårda, ta om hand, känna sig behövda.

Livnär på misär.

De slukar varenda bok om misshandel, sex-brott och barn till knarkare som om det vore något bra.
Sen återberättas dessa "äkta historier" om och om igen med ögonen fulla med tårar.
-visst är det hemskt?? fruktansvärt! tänk att de har de så!?!?
Du måste läsa den!

(ehh nej tack )

Så jag somnar med tankar om detta, och vaknar med ännu färre svar.

Man kan bara säga nej.

Gå.

Att förändra andra fungerar inte.
Jag är så pass vuxen nu.
Jag förstår.
Det är en väg de vill gå, 
ingen de råkat ramla in på.

De pratar om andra vid varje fikarast,  när den ene går berättar de samma historia motsatt håll till nästa som kommer för att höra.

Skitsnack kallas det i folkmun.
Och varför?
För att känna en samhörighet?
Få någon som håller med? 
Känna att man delar en "hemlis" med någon?


Alla de andra som de inte kan säga något om, som de inte hört något om..
ja de som har det så pass bra att det inte finns något att ens hitta på.
Dem pratar de inte om.
De kallar dem bara märkvärdiga, snobbar eller något annat de tycker rimmar på vad de är.

Bara för att de inte inställer sig i ledet.

Vägrar följa med på marschen.

Jag säger hellre märkvärdig.
Det är ju därför du irriterar dig på mig din jävel.

Typ så.

Och det låter lite hårt.
Men jag tror man inte behöver vara snäll, man kan strunta i och gå vidare.
Bara för att jag har ett hjärta större än ditt.

.

Vissa dagar alltså.
Jag vet.

Men solen skiner och egentligen är jag precis lika glad som vanligt!
.)

Ha en fi fin Torsdag mina vänner!

KRAM



5 kommentarer:

  1. Alltså... det här är helt sjukt!!!!

    Jag har precis stått och ältat det här (med mig själv) nu när jag duschade och gjorde mig i ordning....alltså du sätter ord på alla mina tankar.

    Jag har tänkt, hur ska jag kunna skriva om detta utan att vissa av de "nära" känner sig träffad osv.

    Jag blev helt stum när jag läste ditt inlägg!!

    De sa något bra på tv:n nu på morgonen:
    Försöka att låta bli att kritisera någon och dig själv på en hel dag.
    Så ska du se hur mycket positivare du blir.

    Hejja dig, Carola!!
    Fan vad du tänker rätt!

    Många kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. hejja dig Sofia!!!
      Och tack.
      Jag vet skitsvårt.. att inte veta om vissa tar det fel.
      Men de som tar de fel.. är kanske fel. för mig?
      Andra bara tänker till.
      Förändrar de de vill förändra.. ja du vet ;)
      Men bra att du förstår mig! då är jag iaf inte ensam.

      KRAAM!!!!!

      Radera
  2. Jag sitter här och blir helt tårögd. Du kunde inte sagt det bättre. Senast igår, fick jag ett sms från en "vän" som undrade varför vi hade "isolerat" oss. Isolerat oss?? Bara för att vi tagit ett steg tillbaka, för att vi, precis som du säger... inte vill vara med. Så trött på allt skitsnack, avundsjuka och falskhet. Kanske läser vissa det här och känner en liten pik, fast det skiter jag i.
    Jag har ett bra liv och jag får bita ihop de gånger man hör att det har pratats om oss. Visst gör det ont. De var våra vänner, gottade sig i vårt liv, tuggade sönder oss och spottade ut oss, som ett gammalt tuggummi...
    "Behandla andra så som du själv vill bli behandlad", jag hoppas de lär sig de orden nån gång...
    Kram, fina du!

    SvaraRadera
    Svar
    1. hej.

      jag blir rörd att ni är fler därute.. som vet vad jag säger.
      Och jag som alltid varit sån.. som bryr mig om vad de andra tycker har haft det svårt med allt detta.. all skit.
      Jag tycker inte om när folk inte tycker om mig helt enkelt.
      Men jag gör som du säger.. släpper det, låter dem vara. backar därifrån.
      Se kan de säga vad de vill om mig, och om hur sur jag är etc.
      Jag lever mitt liv, de borde passa på att leva sitt.
      Eller hur?
      Men visst är det sorgligt att vi tagit åt oss. men slut på det nu!!
      Jag tänker att vi fortsätter vara snälla mot varandra.
      Har man inget snällt att säga så var tyst. och gillar man inte personen så leta upp någon annan att umgås med.
      Eller hur?

      Tack snälla du.
      Ta hand om dig!
      Kram

      Radera
  3. Rätt ute är du! Det gäller att sätta gränser, att veta vad man står för själv. Det sticker i ögonen på folk, det gör det, men det är det enda rätta!

    ..säger jag, som faktiskt livnär mig på misär på riktigt. Socialarbetare i jourverksamhet som jag är :)

    Kramar

    SvaraRadera