torsdag 11 oktober 2012

frost

Jag går promenad med hundarna.
Det är kallt och min andedräkt visar sig som ett vitt moln framför mitt ansikte.

Kallt.

Solen ligger lågt och skiner svagt mellan vitbitna grässtrån och löv i vackra färger.

Jag hör en sång från min barndom i mitt inre.
Och jag tänker.
Tänker att det är bara att öppna famnen och ta emot.

Ta emot och veta att det är vackert nu.

Livet.


När jag är hemma igen.
Dricker jag mängder av kaffe och väntar på att jag ska vakna till.
För det känns lite som en bubbla.

Och jag tänker att det kanske är en förkylning.
Och hoppas att det inte är något annat.
Inuti.
För det här med hösten får mig att tänka för mycket.

Alltid varit så.

Förra hösten var den värsta i mitt liv.

Och ändå var det ju aldrig någon fara.
Livet kan ju vara så mycket värre än så.
Men det är något som händer här hos mig ändå.
Tankar som snurrar för fort och känslor som gräver gropar i mitt inre.
Men det är så.

Och jag vet det nu.

Det är hösten.

Kommer alla år.
Men i år håller jag mig kvar.
Står stadigt och funderar inte sönder någonting.

Tror jag.


På köksbänken har ett barn lämnat en macka kvar.

Jag städar lite.
Bara lite.
För idag säger hjärtat att jag ska vara snäll.
Ta vara på tiden, tänka fina tankar och skriva mail till de som väntar, äta god lunch och pyssla med barnen.

Det säger hjärtat och jag gör som det säger helt enkelt.


Kram


5 kommentarer:

  1. Samma här...hösten är svår!

    Skönt att du gör vad hjärtat säger// Kram Åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. skönt att vi är fler.
      Som vet vad jag vet. om känslan alltså. Hösten.

      KRAM till dig!

      Radera
  2. Jag hejjar på dig i hösten, det blir en bra höst.

    Förra året hade jag precis börjat följa dig och det känns att det är en annan tjej den här hösten.
    En tjej som mår bra med lite vanliga hösttankar bara:-)

    Många kramar till dig i dag (Ta vara på dagen, ta hand om dig själv)

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack snälla.
      Och vad trevligt att du fortfarande finns kvar här hos mig!!
      KRAM!

      Radera
  3. vi är alla olika mottagliga för vad vi ser omkring oss och bearbetar det till ens egen upplevelse. Själv fick jag naha-upplevelse när en bloggkollega skrev att hon var en HSP-person. Hade aldrig hört talas om det, trots att jag var det ut i fingerspetsarna på många av de punkterna som beskrevs. Googla. :)

    Kram

    SvaraRadera