onsdag 5 september 2012

höst

Jag känner den.

Nära är den.
Kanske här.
Jag känner den i luften, i vinden, och i fukten mina andetag lämnar efter sig på de tidiga morgonpromenaderna med hundarna.
Jag känner den i skogens upptrampade stig under mina skor, i gräset i min trädgård.
Överallt känner jag den nu.

Hösten.


Ni vet ljuset som kommer när sommaren dör ut.
Ljuset sänker sig, släpar sig runt grenar och i hagar, silar sig genom persienner och bladverk.

Hösten.

Så länge solen vill stanna.
Så länge luften vill vara lagom ljummen.
 ok.
Och vacker.
Vacker är ingen fråga om.
Svaret är ju där.
Se bara på den så kan ingen säga nej.

Så länge solen vill stanna.


När löven bara prasslar lite under fötterna och det ända jag måste fylla på med är en halsduk i mysigt material.
Då är den ok.

Hösten.

Så länge alla färgerna är kvar, i hagarna, på slätterna, i trädens stora kronor , i äppelgårdarna på Österlen.
Då är den ok.

Hösten.

alla bilder från min Pinterest

De höga gräsen vi har i vår trädgård säger till nu.

Att hösten är här.

De rasslar mer i vinden, och jag hör på dem att kylan är på väg.
Och egentligen är det nog dags att ta den där dagen i trädgården.
Då jag plockar undan alla möbler som inte tål för mycket frost eller ställer in alla badleksaker i ett förråd som vi inte öppnar förrän nästa vår.
Egentligen är det nog dags för det.
Att säga hejdå på riktigt till sommaren.
 sensommaren.
.
och ja hösten är ok.
.
Men sen.
Nej sen vill jag inte så mycket mer.

Höst.
Vi kan stanna här.

Kram





6 kommentarer:

  1. kan vi klubba det ...;) ..höst med färg är som sagt ok ...men resten ....:( ...och i år känns det värre än vanligt .Måste verkligen peppa mig redan nu ?! ..*ler

    Kram

    Pernilla på Piazzan....

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja jag vet.
      färgen är ok .. men sen Pernilla. sen liksom. ...
      Ja peppa på för snart smäller det.

      kram

      Radera
  2. Så fint du skriver! Jag tycker så mycket om hösten. Den är så kravlös...samtidigt som den andas så mycket nystart och hoppfullhet. För mig. Kramar. ♥

    Och du...tack för dina hälsningar hos mig. Jag blir så glad och så varm.

    SvaraRadera
    Svar
    1. och jag blir så glad och varm varje gång du kikar in här ! :)
      KRAM

      och ja den är ok. hösten.

      Radera
  3. Åh, äppelgårdarna på Österlen är ju ett underbart ställe att vara på när det är höst!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja jag tror jag cch dottern ska ta en trip dit nu på lördag.
      måste ju ta vara på det eller hur.

      kram

      Radera