torsdag 21 juni 2012

det där med att få vad man tjatar om

Sommar.
Jag har ju tjatat i ganska många dagar.
Om att den ska komma och ge mig allt den har att ge.
Ni vet när sommaren är så där bäst som den bara kan vara OM den vill.
När den ger varm morgonsol, daggvåt gräsmatta, söta dofter i luften, glittrande vatten i poolen, små våta märken av barnfötter på trädgårdsplattorna, grillad lunch och grillad middag, jordgubbar och svajande gräsplantor.
Den kom igår.


Den hade visst varit där hela dagen igår, men när jag stod inne i ett köpcenter och la randiga kläder i prydliga högar så visste jag inte,
att den var där på riktigt.
På det sättet som jag tjatat.
När jag kom hem fick jag se, känna, njuta och smaka på den.
Min semester börjar och sommaren ger mig en fin gåva.
Sommar.





Kvällen bjöd på hemmagjorda grillade burgare och mannen serverade ett glas kallt bubbel.
Fira att det är semester!
Barnen badade i poolen och hundarna lekte med bollar i trädgården.
Jag gick barfota och pillade på lite plantor.
trädgården exploderar nu.
Jag kan ana hur det kommer bli nu.. när allt vuxit upp och täckt vårt "plank" hur lummigt och fint det kommer bli.
Kan se att känslan kommer bli den jag sökte och känner mig nöjd.



Vi gjorde inte alls vad vi borde ha gjort igår.
Vi skulle ha packat, städat och förberett oss för idag...
får ta det nu istället.
Man måste ju ta vara på de kvällar då sommaren kommer på besök.
Nu ska jag alltså packa och städa, försöka samla ihop tre barn och alla deras kläder, telefoner, spel och skor de ska ha med sig på resan.
resan upp till min småstad.
Dit där jag en gång bodde, där jag en gång var någon annan som ville något annat.
Vi ska "hem",
 träffa släkt och en och annan vän.
Se på söta kusiner, krama underbara systrar, grilla med mamma och pappa, dricka rosé med svärmor, gå barfota i Eriks trädgård.
Japp precis det ska vi göra.
Och knåpa ihop en och annan krans såkart! :)

KRAM!

4 kommentarer:

  1. Läst din blogg länge, tycker om de du skriver. Ett visst vemod men ändå handlingskraftigt på något sätt, jag tycker om att se någon annan sätta ord på dom tankar jag själv också har, det gör liksom att jag kan ställa mig lite utanför och reflektera kring det på ett annat sätt. Ett annat sätt än om jag själv sätter ord på mina egna tankar. Kanske låter flummigt men men. Du skriver en del om den gamla småstaden och länge struntade jag i vilken, kände bara igen mönstret från min egen "gamla småstad" och tänkte att alla småstäder är nog likadana. Men senaste månaderna har jag anat att din och min gamla småstad är den samma, inlägget om pizzerian för en tid sedan fick mig att bli ganska säker. Men det seplar ingen roll - jag har ingen aning om vem du är men tykte bara att den insikten gjorde världen sådär liten igen!Jag hittade din blogg på helt andra vägar än någon relation/koppling till just den lilla småstaden.... Njut av sommaren och semestern! / anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anna.

      Vad trevligt att du är här. Och trevligt att du gillar vad jag skriver.
      Småstaden. Vore väl ganska galet konstigt om vi är från samma?
      Men ja den pizzerian jag nämnt med min bror Stefan som jobbade där.. Om det är den så är det ju därifrån vi är!
      Galet. Men vackert. Livet igen.
      Jätte roligt att du tog dig tid. Hoppas du kommer tillbaka.
      Kram och trevlig midsommar!!

      Radera
  2. Vilken sommar som kom till dig vännen! Du gjorde helt rätt i att strunta i att packa! Hemmagjorda burgare, plock i trädgården och pooldopp det slår allt. Härligt att komma "hem" och göra allt det där...som saknas dig :)

    Här firar vi med vänner och bubbel och födelsedagar och jordgubbar och långt där inne tänker jag en och annan djup tanke. Men nu är vi glada för att sommaren knackade på igen :)

    Många kramar skickar jag till dig och ta det lugnt i trafiken <3


    Anna

    SvaraRadera
  3. Hej fina!!
    Ja visst gjorde jag rätt. Sommar och jag stannade till. Andades in den och liksom vårdade den ett tag.
    Midsommar i morgon. Hoppas ni får det underbart. Och ät massor av jordgubbar! Det tänker jag.
    Och dricka bubbel såklart!!
    Kram!!

    SvaraRadera