fredag 22 juni 2012

Midsommar!

Midsommarafton.

Jag har startat dagen men en spring runda i skogen.



Så skönt och så gott det doftar!
Nu midsommar!
Jag minns inte så många från min barndom. Försöker men hittar ingen.
Känns nästan konstigt.? Nog måste vi ha firat midsommar när jag var barn?
På sjön? Vi hade båt när jag bar liten, en söt sådan med blått kapell, jag älskade den båten, livet, öar man aldrig sett förut och nya vackra stenar att ta med hem.
Och nog måste det ha varit midsommar firande även för sjöfolket även om jag inte minns.






I år firar vi på landet. Med svärföräldrar och äng doft.
Vi äter sill och jordgubbar och vi binder kransar till håret.
Förra året firade vi hemma, med fina vänner, min bror och en snaps jag aldrig tar.

När jag var 16-18 var det midsommar dagen som var den viktiga.
Midsommardagen var festen, på en åker mitt ute på landet, där samlades alla från 15-100 och dansade på en stor dansbana i trä, drack ljummen öl och kanske en och annan klunk "Gud vet vad vi blandat ihop" och man bar vita jeans.
Man visste att vem det än var man var sådär barnsligt förälskad i just då.. De skulle vara där. Alla.
Mitt på landet på en åker full med Volvo bilar. Där var det jag befann mig, rosig, glad, dansande och högt skrattande!

Men idag är det ju midsommar afton och jag ser till så mina barn minns att vi firar det!;)

Hoppas ni har en underbar dag!
Kram

1 kommentar:

  1. Vilken härlig mamma du är! Fira så barnen minns! Det är midsommar det. Tänk om 20-30 år då bloggar din dotter om alla fina minnen hon fick med sig!

    Det är skönt att både ha traditioner och att inte ha traditioner!!

    Svårt att välja, kan inte.. Förra året satt vi och våra grannar på en underbart stor balkong på Cypern och igår firade vi med ett sjudundrande kalas :))

    Kram och god fortsättning!!

    SvaraRadera