lördag 9 maj 2015

Att springa på öppna fält

Eller i alla fall längs med.
Öppna fält.
Jag knyter på skor med lysande skosnören runt mina fötter och springer.
Luften är kall men det viskas ändå om en värme som är på väg.

Spring du för att du kan.
Spring för att du vill tänker jag och höjer volymen med min högra hand.

Jag springer längs öppna fält på en landsväg.
Lördag och det viskas om värme.


I trädgården står det möbler och plank lite om vartannat,
Jag har tusen projekt och en nackspärr.
Det är tur jag springer idag tänker jag då.
Så nacken mjukar upp och orken räcker hela dagen.



Förra veckan fick jag nämligen mannen till att bygga mig en stor fin bänk på vår uteplats.
Helt plötsligt fick han energi och bara byggde så jag har betsat plankorna som skall bli bänkskivan, betsat och lackat.


Kommer bli så bra, så bra.
Och ja vi målar om i sönernas sovrum och jag har planerat fram en ny hörna i trädgården där en lounge-grupp skall stå.
Men bara planerat, möblerna har jag inte hittat ännu och jag har ju som sagt lite annat så länge.

Idag efter jobbet tänker jag sitta där ett tag.
Med ett glas iskallt rosé och se på när mannen skruvar fast mina plankor.
Så tänker jag göra - och jag planerar allt på min runda på landsvägen.
Med gruset rasslande under skorna och hästarnas siluetter i motljus i hagarna.



Ja men visst.
det är Lördag och den kunde inte startat bättre.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar