söndag 8 februari 2015

Lakrits Kladdkaka med Haupt Lakrits

Jag älskar det.
Lakrits.

Och mannen fullkomligt över-älskar det.
Lakrits.

Så idag slog jag till och bakade kladdkaka med lakrits-smak.
i. Shit. You. Not.



Jag har nämligen förälskat mig lite i Haupt Lakrits.
Eller nej inte lite.
Ganska så rejält.

De har underbara lakrits-produkter både att äta rakt av och pulver, granulater etc att baka, fixa och trixa med.



Hur jag gjorde?
Precis som vanlig kladdkaka men tillsätter 3 msk lakritspulver och lite salt i smeten.
Serverade med lätt vispad grädde och hallon.
Sen är jag ju en sucker för RIKTIGT kladdig kladdkaka och har den bara inne MAX 10 minuter i ugnen.
Sen får den stå och vila till sig och sen .. Slurp typ.



Och ja de har ju färdiga "godheter" med.. som dessa, choklad med lakritspulver på.
Galet goda. Galet.

Som Haupt själva skriver:

"En pralin gjord av mjuk söt lakrits omgiven av mjölkchoklad som vi har rullat i Asiatiskt lakritspulver."



Gott helt enkelt.
Perfekt en Söndag enligt mig.
Helt perfekt.


1 kommentar:

  1. Dra mig baklänges på en träpinnevagn så det liksom började pirra i hela kroppen av det där. Rinnig Kladdkaka. MED lakrits. Nu känner jag en stor sorg över att helgen är slut och jag alltså inte kan spendera hela de kommande dagarna med att baka sådana godingar. Muuuums!

    SvaraRadera