söndag 6 juli 2014

Sommar i skåne

Den kom tillbaka.
Den där klibbiga sköna värmen som finns där redan när jag stiger upp.
När jag drar upp skjutdörren i vardagsrummet och öppnar upp för att känna efter så slår den emot mig.
Sommaren.

Den kom tillbaka.



Jag började med att baka ett bröd.
Ett bröd som har allt.
Jag bara häller i vad jag har hemma, sesamfrön, russin, solrosfrön, mandlar, linfrön, ja ni fattar.
Allt åker i och tillsammans med filmjölken blir det helt magiskt gott.



Och efter det drar jag ut soffan från barnens tv-rum in hit.
För jag har ju inte riktigt bestämt mig.
För vad som skall få bo här hos oss.
Två vackra saker i cremévitt funderar jag över men jag vill fundera mer och drar därför in den gamla.

Och ett soffbord blir över, ett fint sådant som jag inte heller vet om jag vill spara eller om någon annan kanske behöver det mer än mig.
Vet inte.

Barnen ritar i skuggan.
Och efter lunchen packar vi in oss i en svettig bil och kär till stan.
Till en nybyggd park som har det där pojkarna så länge längtat efter.
Skate-park.
Och jo det syns i deras ögon att det minsann är värt det.
Kanske varje dag, hur varmt det än må vara.
Så är en skate-park alltid rätt.







Och så avslutade vi det hela precis så som de önskade det.
Med kebab på några bänkar inne i stan.
Vi svalkade oss med en god lemonade och sen körde vi hemåt igen.

Sommaren i Skåne.
Tack för att du kom tillbaka.





1 kommentar: