tisdag 9 juli 2013

texter för dem

Jag har många.
Massor.
Av texter för dem.

De finns i dagböcker, 
anteckningsblock 
och i filer i datorn.



Texter för dem.

För mina.
Mina finaste.

Barnen.

Och en text är till henne.


Hon som snart är i tonårens svindlande,omtumlande år.

En text är till henne.

Den skrevs när hon var så liten att hon nyss lärt sig säga mamma.
Med liten bestämd mun sa hon mamma
 och sträckte sina knubbiga små händer upp mot mig.
Upp mot mig.

Hennes mamma.


Den texten var om hur glad jag var.
Över att vara just det.

Hennes mamma.

Jag skrev om hur stolt jag var när hon tog sina första kliv.
Om hur rädd jag var när hon klättrade på möblerna men hur jag försökte låta henne hållas, 
för jag såg hur hon själv trodde på sig själv.
Stort och tryggt litade hon på att inget hinder i världen var för svårt för henne.

Jag skrev om hur stolt jag var över att vara hennes mamma.

Vara den som skulle göra allt jag kan för att finnas här.
Alltid och för evigt.

Hur jag skulle gråta
skratta
klappa om och krama hårt

Jag skrev om hur jag hoppades att vi skulle få det vi faktiskt har idag.
Hur du skulle lita på mig.

Alltid.

Hur du skulle veta att jag alltid gör mitt bästa.
Mitt bästa för dig.

er.

Hur jag ändå är mänsklig och vet det.
Hur jag skulle oroa mig om dig när du är ledsen,
gråta när vi bråkat
hur jag skulle hålla dig precis så länge du vill när du för första gången får ditt hjärta krossat.

För det kommer hända.
Och jag kommer vara här.

texten var om hur jag hoppades.
Hoppades att du när du för första gången tar det där vinglande steget över stupet till tonårsfyllan ska ringa mig när du behöver hjälp.
Och jag skrev om hur jag skulle komma.
Jag skulle tala om för dig att det ordnar sig för jag vet det.
För jag har varit där och gjort det själv.

Många gånger.

Jag skrev om hur jag hoppades bygga på oss,
bygga upp det jag alltid velat.
Bygga upp tryggheten.
Jag skrev att du ska veta att jag alltid finns här oavsett vad.
alltid.

Texten var skriven när du var 2 år.


När ditt hår lockades i din nacke och du alltid ville somna med min hand på din rygg.
Den skrevs när jag inte hade en aning om att tiden skulle gå så fort.
När jag inte visste att tiden skulle springa ikapp oss som ett livsavgörande 500 meters lopp.


För nu helt plötsligt är du 12 år.
Och de där tonårsdagarna jag skrev om är pulserande nära.
Och nu vet jag 
att du vet.
Att du betyder allt för mig.
Att jag finns här för dig
om du vill bygga koja
baka chokladbollar
 eller fråga mig de allvarligaste frågorna i livet.
Finns här.
För dig.

Älskade Ella.





10 kommentarer:

  1. Du är en fin och omtänksam mamma. Jag blir så rörd av din text.
    Kram till dig och din fina, fina Ella!
    Judita

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack snälla Judita. Och vi vet ju att du är en av de andra mammorna som gör precis så bra vi kan! eller hur?
      Ta hand om dig vännen!
      Kram

      Radera
  2. Åh våra barn - ja de är det finaste vi har! Vilka fina bilder du har tagit! Tack för din kommentar hos mig också :)

    Kram J

    SvaraRadera
  3. Åter igen, sitter jag här med tårade ögon, för hur du med dina ord kan sätta dom precis där de berör. Det finaste av allt och det jag gillar mest är att de är så förbenat äkta, att de kommer från ditt innersta. Känner igen mig så när jag tänker på min egen lilla dotter, som växer så det knakar mitt framför ögonen på mig här, för varje dag blir hon större, klokare, men även säkert mer sårbar och jag hoppas så innerligt att jag alltid kommer att räcka till för henne när hon behöver mig, ALLTID. Kramar i massor

    SvaraRadera
  4. Vad vackert du skriver. Ibland skulle jag vilja låna dig så du kunde skriva det jag vill ha ut.. Du är så duktig.
    Kram Helena

    SvaraRadera
  5. Precis. Precis så är det. Känner så igen mig och kärleken till barnen. . . kram

    SvaraRadera
  6. Varma runda tårar rinner...rinner ner mot läpparna
    Du skriver så underbart fint!!
    Det Du skriver till Din Fina Ella-
    det skriver Du också till min Johan
    Min över allt annat älskade son
    Han som föddes för nästa 20år sedan...
    Johan valde att komma till världen 1mån tidigare
    Men han var urstark och kom snabbt ikapp
    Dina ljuvliga ord!! De är också till honom
    Tack snälla att jag får läsa hos Dej
    Det är lycka

    Kram
    Louise

    SvaraRadera
  7. Du skriver på ett sätt som verkligen berör. Fantastiskt duktig är du!

    SvaraRadera
  8. Åh jag sitter här med tårfyllda ögon, så himla rörd! Av dina vackra ord och känslor! Som jag så väl känner igen! Den där kärleken alltså! Så otroligt stark! Fina fina du!

    SvaraRadera
  9. Ahhhh.... sitter här och smygläser din blogg när jag är på jobbet, och vad händer.... storavarma ömmatårar rullar och de går inte att stoppa....
    Precis så härligt är det att få den äran att vara Mamma <3 Så fantastiskt fint att få läsa dina kloka ord.
    Kram

    SvaraRadera