lördag 13 juli 2013

längtan, saknad och ett galet pirr i magen

När jobbet är slut för dagen.
När jag cyklat hem på en cykel utan växlar i en sol som låg släpande över ängarna och svetten rann.
Då pirrade det sådär konstigt i magen.
Sådär som det kan vara ibland.


Ett pirr som är allvarligt och lite rädd
på samma gång.
Och jag har ingen aning om varifrån det kommer eller varför.
När hundarna ätit upp sin mat och jag pratat med familjen som befinner sig 55 mil upp i landet.
Då sitter jag ensam i en av sofforna och gör ingenting.
Sommaren är här på allvar nu tänker jag.
Det surrar och susar i trädgården.
Huset är varmt.
Bara stengolvet är svalt nu.
Sommar.




Jag drömmer mig tillbaka till Italien.
Tänker att vi måste dit igen.
Sen
 när det går att ha semester igen.
Då tar vi Italien.

Jag tänker på barnen.
Saknar er.
Mer än jag kunde tro kunde kännas.
Saknar er.


Längtar efter dina armar runt min hals 
ditt rufsiga hår som syns över soffkanten på morgonen innan de andra vaknat.
Längtar efter frågor du ställer som jag försöker svara.
Försöker så gott jag kan.


Längtar efter dina kloka ögon när du ser på mig och ler.
Längtar efter din trötta kropp vid frukostbordet på morgonen.
Dina suckar när jag ber dig vakna 
och dina varma kramar jag fortfarande får när jag frågar snällt.


Längtar efter dina långa berättelser med konstiga slut.
Skrattet som liksom bubblar ur din bröstkorg och lugnet du ger mig.
Längtar efter frågorna du ställer innan du somnar och pussen du fortfarande behöver varje kväll.

Längtar.
Saknar.
Hela tiden.










7 kommentarer:

  1. Vilken text, jag blir helt förundrad. Trodde jag läste en roman. Du måste skriva en roman någon gång, det skulle bli succe..
    Förstår att du längtar efter familjen och särskilt nu när sommaren är i full gång.
    Kram till dig
    Helena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men Helena.
      Du är ju för snäll, och hur glad blir jag.. tänk om jag kunde det, skriva en bok.
      Det hade varit en dröm. tror du att någon skulle läsa den?
      Tack snälla fina du och hoppas du får en underbar dag, och att du fortsätter ta det lugnt! Det behöver man ibland.

      KRAM!!!

      Radera
  2. Ingen kan skriva om livet som du, tar liksom andan ur en lite grann.
    Längtan är så märkligt på nåt sätt, kan vara så oerhört tungt och jobbigt, samtidigt härligt, underbart och väldigt pirrigt. Det är kärlek du beskriver, så fint..

    Tack för fina hälsningar hos mig, blir så glad!
    Stor kram på dig, Catta

    SvaraRadera
    Svar
    1. åh tack Catta. När du tar dig tiden. tiden och skriver här till mig, för mig.
      Kommer en värme som från en vän.
      Tack snälla för orden du ger tillbaka.

      Kram!

      Radera
  3. Åh vad vackert du skriver!! Vilka fina kärleksförklaringar!
    Sitter här och är ledsen för strax hämtar de sista valparna nu kommer tårarna rullandes på mina kinder igen. Får gosa riktigt med mina killar och vovvar sen och njuta av de mina, kram Suss

    SvaraRadera
  4. Förstår dina känslor. Snart ska vår lille iväg till farmor och farfar och fast vi vet att han älskar att vara där och trivs så längtar man ihjäl sig.
    Något annat jag längtar efter är DIG! Min söta, snälla, goa vän.
    Kram!!! Judita

    SvaraRadera
  5. Du skriver så fint om längtan. Och jag som de allra flesta av oss mammor nickar igenstämmande. Nog känns denna längtan igen.

    Kram

    SvaraRadera