onsdag 6 februari 2013

När himlen hänger grå utanför

Jag ser inte ljuset idag.
Inte utomhus.

Så jag tänder massor av ljus på vårt frukostbord.
Jag dukar fint och sen väcker jag två rufsiga pojkar.

Flickan får sova vidare.
feber.

Jag blir hemma och jobbar hela dagen.


När yngste sonen kommer hem igen.

 ber han med den finaste rösten om semla.

-Snälla mamma. kan vi inte fika på såna "selmor".
Semlor jo kanske..



Själva bullarna hade jag redan bakat i helgen.
Så vi körde till affären han och jag.
Grädde till semlorna
 sura flaskor till en tjej som är hemma och sjuk.

Och hemma igen gjorde vi semlor
tillsammans 
han och jag.
Jag är bäst på att vispa grädde, säger han och tar mig på ryggen.
Och det är han nog.
Bäst på det.

Och jag äter ingen semla.
hur sugen jag än är.
den här träningen har ju liksom tagit stopp i min kropp.
Inget händer
 men jag fortsätter träna ändå.
Och äter ingen semla.
Känns snällare så.
Mot mig.



De försvann fort.
Semlorna.
Och kvar satt tre fina barn med grädde på kinderna.

Jag har mjukisbyxor hela dagen och funderar på om jag ska fortsätta hela kvällen med.
jag dricker kaffe.
Jag läser två kapitel i den andra Grey boken.
( jodå jag är med i ligan )

Jag går på en lång promenad med hundarna.
undrar när solen kommer tillbaka igen.
För här.
Här är bara grå grå himmel överallt.
Hela tiden.

En vår.
En vår hade gjort mig gott.
Bara gott.

Hoppas ni har en fin Onsdag!


3 kommentarer:

  1. Vilka underbara bilder! Mumsigt!
    Och grädde på kinderna, härligt!
    Skön kväll på dig!
    Kram Jenny

    SvaraRadera
  2. Härliga bilder! Så gott med hembakade semlor, duktiga du som kunde stå emot. Jag unnade mig en halv i helgen ;)
    Hoppas dottern kryar på sig, kram Suss

    SvaraRadera
  3. Nästa gång skiter vi i träningen och käkar semlor så det piper ut ur öronen på oss!
    ...och sipprar bubbel och snackar oss sömniga.
    Bästa kramen! Judita

    SvaraRadera