torsdag 31 januari 2013

ren soffa och tungt huvud

Utanför mitt fönster tar vinden i.
Den tar i så hårt att krukorna kasar.
 trädgårdsmöblerna faller omkull.

Det känns som storm.


Och i mitt huvud hänger värken kvar.
Jag tränar, dricker vatten och äter bra.
Men den stannar kvar.
Jag hatar den lite.
Huvudvärken.

För att det kommer när jag har annat att göra.
När jag ska beställa fina saker till butiken.
Träffa säljare.
Fotografera.

Så jag tvättar och dammsuger en soffa.



Och lagom till att dynorna torkat 
när de luktar magiskt gott av vanilj
då kommer solen en liten liten stund.

solen.


Snabbt tittar den förbi och jag låtsas just då.
Att huvudvärken inte finns 
att havet är varmt och fåglarna kvittrar utanför.

Låtsas.


Jag dricker andra koppen hett hett kaffe.
Jag skickar långa sms till min man
 om hur jag saknar honom när han inte är här.
Om hur det inte är lika skönt att sova när han inte ligger bredvid.
Och när han svarar med ett tryggande och vackert sms tillbaka sätter jag mig i soffan ett tag.

Jag sitter där och tänker tankar som inte kommer hela vägen fram.
hit.

Och så tar jag tag i lite annat.
Som tvätten som aldrig tar slut och lunchen som måste ätas.





flyttar runt på lite prylar och tvättar barnens badrum grundligt.
På riktigt.
Sorterar i deras badrumsskåp 
får duschdörrarna att se nya ut.
Ett litet tag.

Sen kommer barnen hem.
Och sonen har huvudvärk.
Jätte ont.

Och jag tycker synd om honom.
Och om mig.
Om oss.

Så vi tar en varsin alvedon
ett duntäcke i soffan 
och ser på strunt på tv:n.
I kväll blir nog inget spinningpass som jag planerat.
Ikväll blir nog bara soffan
tre barn och jag.

En Torsdag var det här.

Och ja.

tema på fabriken.
Moodboard.
Varje gång tänker jag att jag ska ta tag i det på riktigt.. fota något fint fint, inspirerande.
Men jag tänker det för sent.
Eller när huvudet gör för ont.

Men här.


så får det bli.
Ett matbord med smulor.
Fynd i mässing.
och en budda som säger åt mig att andas.
(eller kanske mest Lotta som är snäll och ber mig vila men ändå..)
Den bilden får det bli.
Andra bilder hittar ni HÄR


Ja och i morgon är det redan dags igen..

F R E D A G 












10 kommentarer:

  1. Godkväll i stugan!
    Den där soffan skulle jag inte heller ha nå´t att slänga mig i´! Snyggt med lite operfekta, skrynkliga kuddar. Love it!
    Hörru, när planeras öppnandet av "THE Shop"?
    Ska neråt Skåne i mars, måste ju ta en titt förbi då!
    Kramar! Judita

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja klart vi ska ses.
      Vi tar det på sms!

      KRAM!

      Radera
  2. Ha en mysig kväll i soffan :)

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack snälla. det hade jag.
      Blir nog en repris idag!
      .)

      Vilken fin blogg du har!
      Gillar den. mycket.
      Kram

      Radera
  3. Vila människa, vila!! Tänk på att din kropp går på högvarv med allt planerande. Låt kroppen vila lite. Skit i duschväggar och badrumsskåp. Kram

    SvaraRadera
  4. Men du! Jag verkar ju helt missat nagot.....ska du oppna butik? Beratta mer :p
    x

    SvaraRadera
  5. Ja inte kan jag var uppe när min migrän sätter fart, då får jag halvligga prick stilla, inte röra huvudet en endaste millimeter, för då sprängs det, sedan måste jag fokusera på att snart snart blir det lite bättre så jag kan somna! Tror att din hv kanske skulle bli bättre med lite lugn och ro iallafall! Hoppas den är borta i morgon efter en natts sömn! Jag brukar blanda en Ipren och två alvedon! prova det!
    Sov gott vännen!
    Kram Helena

    SvaraRadera
  6. Du skriver så bra. Älskar din lek med ord som blir en målande beskrivning av läget och sinnestämning och allt runt omkring. Du är duktig.

    Hoppas hvudvärken för er båda nu flugit sin kos.

    SvaraRadera
    Svar
    1. men vad glad jag blir. Så fint du skriver.
      Tack.
      Och nej den flög inte sin kos.. den hänger envist kvar.
      huvudvärken. men nu är det ju ändå Fredag! :)

      Kram på dig!

      Radera