fredag 2 november 2012

i hennes ögon

Jag ser på mig själv i en spegel som har fläckar.
Jag ser rakt igenom mig själv.

Är detta att kasta bort tid tänker jag där jag står.
Det finns en tomhet i min blick, en konstig min i mitt leende.

Jag hittar vad jag letar efter.
Men jag vet att det inte alltid är bra.


Det kommer frågor som jag aldrig kan svara på.
Påståenden jag inte kan förstå.

Hon säger så många ord på bara några dagar.

Min syster.

Hon talar om för mig att det inte är sant.
De tankar jag tänker om mig själv.

En del av mig.
En liten stund av livet.

Tänker att jag borde tro på vad hon säger.
Lyssna och ta in.
Ta på allvar.
Tro.


Hon pratar om mig.

Om mig.
Till mig.

och jag vet inte vem det är.

Jag vet att jag gillar vad hon säger.
Gillar det jag hör.

Men med folk från min hemtrakt är det svårt att se bra på mig själv.
Mycket lättare att se bra på henne.
Svårt att tro på vad hon säger om mig.
Mycket lättare att tro på vad jag tycker om henne.

Och fast jag vill.
På riktigt vill.

Och fast jag tänker att jag ska.
På riktigt ska.

Tro.
Lyssna.
Ta in.
tro.

Så är det svårt.
Svårt att bryta gamla vanor.
Svårt att bryta gamla ord.
 Gamla sanningar som aldrig var något annat än lögner.

Svårt.
Mycket svårare än så.
På riktigt svårt.


Jag vet att jag gör så gott ja kan nu.
Jag vet att jag inte visste mer då.

Jag vet att vi är ärliga nu.
Jag vet att vi har allt och lite till.
under bröstkorgen.
I blodet.
I kroppen och i skrattet.

Livet.

Tillsammans men ändå isär.
Tillsammans.
Från samma kropp.
Kroppar.
Hon och jag.

Ibland så var jag ensam.
Men inte nu.
Aldrig mer.
Då.
Inte nu.
Att vara vuxen kan vara så bra.

"Du är bättre än du vet.
Så mycket större än du vet."

Så sjunger Lars.
Och han sjunger bra.
Rätt.

Och när han säger:

"Det klär dig att du tvivlar på din duglighet, det gör man där vi kommer från."

Men det är slut på det.

Vi säger det.
Slut.
Att sluta döma.
Sluta tvivla.

Vi vet ju nu.
Att vi är bra på det här.

Livet.

Hon och jag och allt vi skapat.
Livet.

Bra på det.

Sådetså.


♡ 

Kram






8 kommentarer:

  1. men ..åhhhhh....känns dumt att skriva några ord ens ..men du skriver ju så vackert så man ...åhhh

    och du det är skönt att vara vuxen och iallafall lättare att göra valen, välja hur vi kan tänka...

    Kram, kram fina!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. men åhhh!!! du får inte inte skriva.
      Jag vill ju att du skriver, blir så glad och varm.
      Tack snälla.!!
      Ja vuxen är bra.
      Så mycket bättre!!
      KRAM!

      Radera
  2. Så vackert skrivet!
    Systrar är det bästa! Ha en fin helg söta du, kram Suss

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack fina.

      Ja systrar är bra att ha!!

      Radera
  3. Underbart.

    Systerkärlek, systersuppor.

    Ha en jättefin helg finaste du!

    Kram

    SvaraRadera
  4. Mitt hjärta nästan brister av dina ord. De kommer till mig som en nyttig påminnelse om vad som är.
    Vackert.

    KRAM

    SvaraRadera
    Svar
    1. men fina!
      tack. men brist inte. hjärtat ditt.

      ♡ ♡

      Radera
  5. Ja, det är vackra ord du skriver och de blir ännu vackrare för att de kommer direkt från kärleken.

    SvaraRadera