onsdag 24 oktober 2012

läxor och rosor och lite så..

Skolan ja.

Jag var ingen skoltjej om vi säger så.
Nej.
Jag kom av mig någonstans i 7:an tror jag.
Vet inte om det bara var lusten till att sova längre, pussas mer eller bara att jag var ofokuserad helt enkelt.
Men skolan var rolig ändå.
Ändå.

Min dotter är jätte duktig i skolan.
Hon får så mycket beröm och på många ämnen är hon över de "normala" vad det nu menas.. men ni förstår.


Så när jag kommer hem är detta vad jag ser.
Hon läser bok efter bok, hon tittar upp fort och säger hej.
Ger mig ett leende och så fort ner i boken igen.
Hon älskar engelska men har lite svårare för matten.
Och hallå.
Idag skulle jag.
Mamman, jag.
Hjälpa dottern som går i 5:an att ställa upp ett division tal.
Allvar??!
Jag började med en "liggande stol", det var vad som först kom upp i min nu 33 åriga skalle.
Men hon fattade ingenting och jag fattade ännu mindre.

Kunde inte räkna ut det.

Google.

Tack google säger jag.

Så nu kan vi ställa upp snabb division och vi vet vad vi gör.
Stolt mamma och barn alltså.

Google.
:)



Rosorna vissnar för fort.
Jag vill ha dem kvar.
Vill se dem längre, ett blad faller då och då.
Jag försöker snitta den igen och ge dem nytt vatten.
Tänker att de gillar det.
Och jag gillar dem.


Dottern tar en dusch och jag bäddar rent med nya täcken och kuddar.
-"Min säng ser ut som en Hollywood säng" 
säger hon och ler.
Och ja kanske lite.

Jag har kanske en sjukdom..
en "kuddsjukdom" precis som alla hollywood fruar.
minst tre kuddar per person i en säng.
(minst)
PLUS "piff" kuddar.

Det ni.

Och ja Hollywood fruar...
Såg ni igår..?
Jag gillar ju inte heller Gunilla.
Eller vaddå gillar och gillar.. men hon är lite udda.

Men igår?

Det var ju mobbing tyckte jag.
Vuxen mobbing.
Alla mot en.
 liksom en liten "sneak up on her and hurt" variant.
INTE ok.
Inte vad vi ska vara, hur vi ska göra.

Nej nice and fair.
Japp.
Så är det.

nice and fair.

Nu ska jag ta med ett vinglas och lägga mig i badet.
Åh ja.

Onsdag liksom.



ps.
Jag blir så glad av alla er!!
Era kommentarer och positiva energi!
Tack!


KRAM!

12 kommentarer:

  1. Den där kuddsjukan har jag med. Min man blir galen.... :)
    Ett glas vin lät lockande. Berättar på söndag varför jag behöver ett!!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. men åh!!
      Du får inte hålla mig så där.. du får berätta nu!!!!
      NU!
      .)
      KRAM!

      Radera
  2. Känner igen det där, länge sen vi kunde hjälpa barnen med läxor här ;)
    Kommer säkert bli jättefint i sonens rum men ibland får man ha tålamod i sin övertalning... Jag kommer inte spackla min fondvägg, testar att måla den först. Kommer nog att få göra det några ggr.
    Kram Suss

    SvaraRadera
  3. Ha ha ja liggande stolen, minns absolut inget av det alls! Kul att hon är duktig iallafall! Här har vi tre kuddar var också! Jag hörde bara talas om programmet igår, får nog kolla på Voden! Men även om hon är knäpp så tolereras inte mobbing!!
    Kram Helena

    SvaraRadera
  4. TRE KUDDAR??? Hur får ni plats i sängarna då? :)
    Har inte tittat på SHF denna säsongen, mår dåligt av det...
    Så kul att du ska med på söndag. Sen tror jag att vi kan boka en dag för att testa bordsbenen i nästa vecka, tadam!!!

    SvaraRadera
  5. Jaja vi har tre kuddar här med vi vuxna var sin 50x90 kudde bäst av allt. De andra hamnar mellan mina ben och ja lite varstan. Vi ser knappt varann och maken. Haha.
    Och kudd sjukan har jag lidigt av lääänge. Fick de första symtomen för kanske 10 år sen! Skrev på min blogg för ett tag sen att jag räknar dom då o då!!! Bara en sån sak. Hade då väl ett 80 tal. Många dock i skåpen o garderoben. Byter ut rätt ofta. Lämnar till mamma svärmor...då prynadskuddar alltså. Sjukt.
    Kram på dig
    Eva

    SvaraRadera
  6. Ett tillägg. Skrev oxå om mobbingen mot Gunilla idag. Fruktansvärt. Taskigt. Mobbing ska aldrig jag mådde dåligt.
    Hej igen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha, lustigt inlägg från Evalevabo, som precis själv har blivit påkommen att nätmobba Petra från bloggen House of Philia!

      Radera
  7. Vad roligt att det går så bra i skolan!

    Jag var nog alltför ofokuserad och ville pussas ;)

    Kuddsjukan är jag definitivt drabbad av!

    Kram!

    SvaraRadera
  8. Ja där gick de för långt. Har haft så otroligt svårt för Gunilla men nu tyckte jag synd om henne. Kändes så ruttet uppgjort.
    Men tack vare deras lilla kupp fick Gunilla den lilla revansch hon så länge velat ha.
    Duktig dotter ni har! Bävar själv för min dotters förskolestart till hösten...

    SvaraRadera