tisdag 18 september 2012

innan alla vaknar

Jag vaknar igen.

Först av alla.

Det är konstigt det där,  att jag känner för att sova ut men kroppen väcker mig ändå.
Så jag gör det som får mig att må bra,
 det jag känner jag får energi av.

Jag springer en runda.

Springer så svetten och tankarna sprutar.
Det är något galet magiskt som händer där ute.. i skogen och på landsvägen när jag springer.
Jag får tänka ut, tänka fritt och helt galet kravlöst, jag rensar rent och kastar bort.
Springer ifrån och till något nytt.



Om jag hade sagt detta till mig själv när jag var 18, att jag vid 30 år skulle börja springa och att jag vid 33 fortfarande springer minst 4 gånger i veckan.

Då tror jag att jag hade rynkat på min brunbrända panna och tittat lite osäkert på mig själv och sedan bara frågat varför.
?

För att det gör mig gott, för att jag blir bra, glad, och lever längre.


Hon hade inte trott på mig ändå.
Hon som var jag då.
18 år.
Aldrig trott på mig.
 det vet jag.

Det är vad jag gör i alla fall.
Springer när de andra sover.
och nu är ett huvud rensat från knas och påfyllt med tokigheter.
Precis som det ska vara.

Barnen ska vakna snart.

Jag ska väcka de tre rufsiga barnen som ligger i sina varma sängar med armar och ben utanför, dra upp en rullgardin försiktigt och klappa på deras fina kinder.
det är morgon nu.
Och tänk vad underbart livet är.
Och när man startar med sån här energi.
Ja då kan det bara bli bra.
En bra dag.

.

Jobb först.

Efter det är det skoinköp.
2 pojkar som behöver nya.


Pappan här hemma.
Han har skor.
Han behöver inte nya.

Men på ett skåp i vårt hus står hans gamla.
Gamla slitna skinnskor med korksula.

Världens finaste.

Tänk att han gick omkring i dem.
Helt ovetande om vad världen skulle komma med.
Vad livet skulle ge.
Och att skorna han hade på sina små fötter skulle få följa med.
Hela vägen.

Livet liksom.



Ha en underbar Tisdag!!
Och du!
Du vet att jag är så tacksam för alla fina kommentarer!
KRAM!




6 kommentarer:

  1. Jag kan inte springa på morgonen, även om jag är så morgonpigg. Kvällen är min tid...

    Ha en bra dag

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja men kvällen är ju bra den med.
      Ha en bra dag du oxå.
      KRAM

      Radera
  2. hm...undrar vilken som är min tid ?! ..*skrattar.

    önskar att jag älskade att springa....

    Kram

    Och fin Tisdag till dig med.

    Pernilla på Piazzan

    SvaraRadera
    Svar
    1. hihi vad du är söt :)
      Och ja det var en sak att liksom lära sig tycka om.. det här med att springa.
      Ja jag ska ha en fin Tisdag, om du har det såklart!

      Kram

      Radera
    2. Härlig start på morgonen, önskar att jag var en "morgonjoggare".
      Ha en fin tisdag du med!
      Kram

      Radera
    3. Ja det hade jag. en fin Tisdag alltså ;)
      Nu tar vi Onsdag istället!
      Shit vad tiden går ;)

      Kram

      Radera