torsdag 19 juli 2012

solsaknad

En gång sa jag att jag skulle sluta.
Sluta oroa mig för solen.
Och ja jag vet att jag kommer få sol i Italien.. men ändå.
Jag har en liten liten grop inne i min kropp som är ledsen.
Som saknar sommaren.
På riktigt.


för här är den inte.
Här har den inte varit.
På länge.
Barnen badar i poolen ändå.
Jag dricker Mojito ändå.
Vi grillar, vi pysslar, vi väntar..
och väntar.
För i min kropp bor det en sommarflicka.
En sån tjej som vill ha solen då den är som hetast.
Då man vill dricka iste med tusen isbitar i glaset.. då man vill sitta på poolkanten med fötterna i vattnet och vifta med handen framför ansiktet och pusta om att det nog är väldigt hett idag.
Hon bor där inne.. hon som längtar efter saltvatten slitet hår (nej inte på riktigt just så men ja ni fattar..)och sand som följer med hem från stranden.
Jag längtar efter de där dagarna när vi packar hundra väskor och kylväskor med oss till havet och stannar lääänge, de dagarna när vi inte behöver gå hem för solen värmer till efter fem och vi har allt vi behöver just där.
De dagarna.
De saknas jag.

Och idag.
Idag ligger regnet i luften, jag körde med torkarna på till gymet i morse.. och allt ser grått ut när himlen är såhär.
Jag vill att himlen ska se ut såhär.


nej hallå.
Himlen sa jag.
Varför kollar alla bara på pojken med den sköna frisyren :)?
haha.. det var den här bilden som kom upp när jag sökte blue skies.
Ja men där ser man!

Men jag..
jag har en yngste sons rum att ta tag i.
Han vill ha skrivbord nu.
En stor Lackhylla måste ut.
(jobbigt redan innan)
Och in ska lite annat.
(mycket annat)
Så ja ..
jag tar tag i det.

Ni då?

Kram

3 kommentarer:

  1. Känner så igen mig!!
    Känner hur sommaren svischar förbi, utan allt det du beskriver. Känns inte som kan klara av en höst vinter med det här lilla av sommaren i bagaget.

    Men på fre-lör beger vi oss mot ditt håll....och då kommer solen, det måste bara vara så!!!!!

    Många kramar till dig sommarflickan!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja visst är det så.
      Man vill ha alla minnen och smaker och så kvar så man klarar våra vidriga vintrar:)
      Trevligt att ni tar er ner hit för som du säger så har jag hört att vädret är med oss nästa vecka!
      Och min syster gör som dig idag.. Västervik (bror Stefan bor där) och sen kommer hon hit på Söndag och vi ska på Måndag ge oss ner till Österlen och campa!! hihi så vädret.. ja du det MÅSTE vara med oss.

      Kram

      Radera
  2. Visst får man lite granna panik! Dagarna går och det är plötsligt 20 juli och varfasiken...är sommaren. Nu vill jag minnas att så här dålig sommar var länge sen vi hade.

    Vintern blir lång. Alla behöver de där vitamindagarna och framför allt minnena. Då man sitter i höstrusket och minns all sand man fick i strandväskan, de underbara kvällarna, de svidande axlarna...Nu minns man bara regn!

    Men jag gör också som du - trotsar och dricker Rose ute med pläd om mig,

    Och..du ska njuta i Italien och jag ska njuta på Gotland och hoppas hoppas på fint där!


    Kram Anna

    SvaraRadera