tisdag 19 juni 2012

det där med ägg till frukost

Jag äter inte det ofta.
Och om isåfall helst som omelett.
Ägg alltså.

foto från Pinterest

Men dottern och yngsta sonen vill gärna ha ägg typ alltid och jämt.
Så i morse kokade dottern ägg till dem två.
Mitt under frukosten när jag klunkar kaffe frågar sonen:
-mamma var kommer ägg ifrån?
Jag lyfter lite på mina ögonbryn och ser på honom som har hela munnen full med ägg.
-men det vet du väl? från hönorna.
svarar jag och inväntar ett svar när han tuggat ur.
-ja men var från hönan?
-vad är det gula?
-behöver inte hönan ägget själv?
Jag skrattar redan lite inombords... barn och deras underbara frågor.
-jag vet inte riktigt.. de kommer väl ut från hönans rumpa.
svarar jag.
Sonen fullkomligt hoppar till i stolen.
spottar ut det sista av ägget och uttrycker.
-men öhhhh!!!
från rumpan!!??!!?
jag och resten av familjen skrattar och så svarar jag.
-ja eller vaddå? vad trodde du?
-ja jag trodde de kom från hönans snippa, kommer de från rumpan tänker jag aldrig mer äta ägg!!

haha underbart!
Så snippan är bättre än rumpan alltså.
Vi kom fram till att det kanske fanns ett "ägghål" på hönor.
Och jag kommer leva på den här diskussionen hela dagen.
Min Jack han kan det där med livsfrågor!
foto av mig

Nu måste jag köra till jobb.
Hoppas ni får en fin fin Tisdag.
Solen skiner i Skåne men vinden sliter i träden och mitt hår.
Sommaren väntar fortfarande .. kanske den väntar på att mim flädersaft ska bli klar?
:)

Och Sofia jag har inte glömt dig och ditt mail,
Jag har en lista till dig om Österlen pärlor och jag hör av mig i kväll eller i morgon! :)

foto från pinterest

NJUT av allt idag.
Av att vi har precis allt framför oss och vad vi vill kan vi göra!

KRAM!

8 kommentarer:

  1. Hilarious! Jag tycker själv det är lite äckligt att tänka på var mjölk kommer ifrån - så jag låter bli (Jag menar ägg har i alla fall skal).

    Du den där listan på Österlens pärlor - kan man få ta del av den?

    SvaraRadera
    Svar
    1. hah ja jag vet.. man ska inte tänka på avrt allt kommer ifrån.. ;)
      Och ja Österlen. jag tror jag lägger ut listan här på bloggen!
      Kram!!

      Radera
  2. Hihihi...tur att inte den diskussionen uppkommit hemma hos mig!! Då hade det garanterat varit några som inte ätit några ägg eller så ;)

    Österlen, den vackra pärlan. Kanske åker familjen dit över nästa helg och kikar till Haväng, Ale stenar, Ystad och allt annat vackert <3

    Hoppas sommaren har kommit då :)


    Kram Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. oj kommer ni hit? jag vill ses!
      Och Haväng!!! min favorit plats!!
      Sommaren kommer.
      För nu tar jag semester!

      KRAM!

      Radera
  3. Helt fantastiskt! Vi hade precis samma frukostdiskussion häromdagen. Och min minsting blev precis lika bestört av svaret om var ägget kommer ut. Men han sansade sig och konstaterade att det är ju ändå skal på och det äter han ju inte :) De är bara för goa!

    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. haha ja visst är de underbara! och at det är skal på.. vilken tur! :)
      Ha en fin dag! Kram!

      Radera
  4. Ingen brådska med listan, än är det inte vecka 30;-)
    Gör den när och om du har tid.
    Bara härligt med några bra tips.

    Underbar diskussion, längtar till jag oxå får ha såna:-)

    Kram till dig

    SvaraRadera
    Svar
    1. den kommer. jag har den här men ska skriva ner den med.
      Kanske lägger det här på bloggen ser ut att vara fler som vill veta! :)
      ha en fin dag.
      KRAM!

      Radera