fredag 25 maj 2012

alldeles yr av sommar

Ja men tänk vad sol i några dagar i streck kan göra med människan.
Men kroppen, tankarna och själen.
Livets magi.
Jag fullkomligt älskar detta.
Jag vet att jag tjatar och jag ska försöka att tona ner det, men dagarna hemma när vädret är så här är som semester.
På riktigt.

Idag var det dags!
Den där dottern jag fick för typ en kvart sedan, den dottern som påminner så mycket om mig själv, hon som är envisast i hela världen och som liksom stampar med fötterna när hon blir arg och inte får som hon vill.
Hon den lille lille som jag fick när jag var 21 år, som gjorde så ont att jag ville gå hem från förlossningen och som jag sa:
-vi skiter i det här, jag ångrade mig.
Hon som sen låg där på mitt bröst som en liten hal sak med stora mörka ögon som idag är bruna som lenaste kolasås och som har den finaste locken i nacken jag någonsin skådat.
Hon just hon.


Hon fyller 11 år idag.
Vi har firat mest hela dagen.
Med att få leta presenter på morgonen och sedan fikat med massor av gott.
Damen fick själv bestämma.


och då blev det hederlig kladdkaka med jordgubbar (dränkta i lime juice) och så en klick grädde på det.
Gott var det och när någon fyller år.. då får man ju liksom offra sig;)
(eller inte jag vet..)
Vi drack rabarber saft i champagne glas och solen gassade.
(Ja jag vet jag ska sluta snacka om vädret)
Barnen badade i omgångar och jag fick besök av finaste Maria.
Ni vet hon som är som den där spetsduken på mormors findukade bord, i en sommarstuga på Österlen, som de där bubblorna i champagnen, eller som det där saltet som fastnat på kinden när det blåser från havet.
Hon är ju allt det och idag var hon här och vi var precis lika sjuka, ytliga och djupa som bara vi kan.
Och hon hoppade studsmatta med.
Barnen älskade det.
Vuxna som fular sig på en studsmatta kan vara bland det roligaste mina barn vet.
För det var det hon fick dottern.
en 3,7 meter i diameter stort as som i vanliga fall tar upp hela trädgårdar och fular ner dem och ja allt det där..
jag har ju liksom ratat den där önskningen om en sån hemsk blå sak i säkert 7 år.
Idag gav jag upp.
Men jag hade såklart en plan.
På baksidan.
Där fick den stå, inte ta plats på den vanliga trädgården, inte vid poolen eller vid planteringar.
nej där bak, där vi aldrig annars är.
Där.

Och den var tvungen att ha svart nät och inte vara knallblå.
Jag hittade en.
så glad hon blev.
Hon fick alla andra presenter på morgonen med den här fick jag spara till efter skolan så jag hade monterat ihop den.
Glada barn i huset nu.
Glad mamma med.

Ja och jag ska inte tjata mer om vädret, men vill tillägga hur det känns idag.. det doftar av kaprifol när solen går ner, det skvalpar i poolen när barnen leker, skratt, plask, joggingturer i skogar med dignande grönska.. ja men ni fattar.
Livets magi.

jag är kär i sommaren.

Och nej jag vet.. jag har inte glömt.
Planteringsbordet,
inte "pimpat" idag heller.
Tyvärr.
hann inte, ville inte köra någonstans.
men ni får se lite ialla fall.
bara för att ni är så underbara och för att solen är här!
;)

ingen bra bild alls.
Men ni fattar va?
Att jag typ har en liten snickare där inne.. jag kanske är en snickare?,
ja fasiken man vet aldrig :)

Nu ska jag mysa med familjen lite till.
Och läsa vad ni har haft för er.
Hoppas ni njuter av det fina väd... nej precis.
Inget mer tjat.

Ha det!

KRAM!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar