lördag 24 mars 2012

create your own destiny!

Jag har alltid sagt det till min syster.. 
att vi står för vårt eget öde.
Hon har inte alltid hållit med.. utan tyckt att det faktiskt finns så mycket mer som spelar in sin roll.
Sant.
 till viss del.

Men jag tror att det ligger i att människan är lat och feg.
Det är därför man inte vill skylla på sig själv när det går fel och illa.
?
För när det går rätt och bra.. då är det ingen som ger all den där "creden" till ödet på samma sätt.
?



Vad jag babblar om?
Jo jag är trött på "sjukdomen" som människan har.
Ni vet där det hela tiden skylls på ödet, uppväxten eller på föräldrar etc..
När man inte längre är en 6 åring som inte bestämmer över sig själv så står man för sina egna val.
Jo.
Man gör det, man har sig själva att skylla.. och sig själv att HYLLA!
Om jag är tjock.. det kan ju inte vara någon annans fel än mitt eget.
Jag VET.. det finns faktorer som spelar in.. hur jag lärde mig äta som barn..gener.. vad jag fått för syn på mig själv.. självkänsla etc.
MEN det är jag som själv bestämmer över VAD jag äter, NÄR jag äter och hur MYCKET jag äter.
Sen om man är oärlig med sig själv..
ja återigen.. mig själv att skylla.

Om jag har svårt att hålla i min ekonomi..
det är ju samma sak där.. även om du aldrig fått lära dig av din familj hur man sköter sin ekonomi.. WTF!!?? man sköter sig själv.. man lär sig själv.. man tar ansvar.. man köper inte en fucking Lambourghini när man inte har råd.
 enkelt.
Man kan inte låtsas vara mäster fotograf och köpa på sig allt det senaste "hajpade" när man egentligen bara är en hobby fotograf och drömmen inte riktigt slagit in ännu.. och du fortfarande inte EGENTLIGEN kan betala av den där räkningen.
Enkelt.


Och jag vet att alkohlism är en sjukdom.. men jag har fortfarande så jävla svårt för att ta det när man vill skylla sitt beteende på sina föräldrar tex.
Ja det är en ORSAK till att du oxå dricker.. men ingen jävla anledning eller ursäkt.
Enkelt.
Om du lämnar ditt barn och inte träffar det mer än typ en vecka vid jul och en på sommaren.
ÄR du en dålig förälder.. punkt slut.
Sen om du blev lämnad av din mamma eller pappa...
ehh ja, och??!!
det var DU som valde detta.
Fortfarande en ORSAK bara.. ingen URSÄKT!


Så jag försöker ju leva efter detta själv..
att inte skylla mitt liv och mina handlingar på någon annan än mitt vuxna jag.
För visst hade det varit enkel att blivit en sån som skyller allt på sin uppväxt, på en utebliven far, en pojkvän som slog, vänner som svek, att godis är för billigt eller till och med bli religiös och skylla allt på gud.
Enkelt.
Men INTE rätt.

Vi måste börja ta ansvar.
På riktigt.
Låta barnen veta det med.. att det är fortfarande DEM som sparkar på den där bildörren även om 15 barn SA till dem göra det..

haha skum liknelse där.. men ni fattar.

Och varför jag svamlar?
Jo för det här med att uppfostra barn alltså..
inte enkelt.
inte enkelt alls.

Men jag fortsätter kämpa.


Hoppas ni får en underbar Lördag!
Det ska i alla fall jag ha!


KRAM!

2 kommentarer:

  1. Jag instämmer..att uppfostra barn är inte lätt. Att skaffa barn är ett stort ansvar som varar hela livet ut.

    Att vara vuxen är inte heller lätt! Vilket ben ska man stå på? Helst det rätta. Idag har jag ont i båda benen efter morgonens träning!!


    Kram Anna

    SvaraRadera
  2. Det är fan inte lätt att vara mamma och/eller att uppfostra barn. Det tvingar en dessutom att gå tillbaka till sin egen barndom, till att ta ställning till en massa saker som man kanske fegar inför att göra.
    Jag håller verkligen med dig. Jag tror inte på ödet. Ibland händer visserligen oförklarliga saker som vi inte kan styra över, men till stor del så styr vi våra egna liv. Våra tankar och handlingar. Läskigt som fan. Att utmana livet. Kram
    Alltid underhållande att läsa dig. Inte underhållande haha jag skrattar ihjäl mig. Underhållande tänkvärt om du förstår vad jag menar

    SvaraRadera