onsdag 10 augusti 2011

SAKER MAN INTE SKA GÖRA MEN BORDE GÖRA ÄNDÅ

Ja det var det jag sa igår till min gamla barndomskompis..
 att jag skulle kunna skriva en bok som heter precis just så.
Jag är nämligen proffs på att ha gjort saker man inte ska..
 men som man borde göra i alla fall för det liksom gick ju bra och man hade ju sååå kul !
Ibland hade man inte kul förrän tiden hade passerat ett tag och man kunde andas ut.. och sen garva huvudet av sig.

Jag har gjort så mycket knas.. men då skall tilläggas att jag umgåtts med MÅNGA som varit nästintill helt knasiga de med.. och tillsammans utgör man ju då en mycket festligt farlig combo.
Det finns en tjej.. den barndomskompisen som jag nämnde nyss.. Fia heter hon.. hon är galen, spritt språngande galen.
Jag är galen. Vi två var ett radarpar.

Tonåringar har ju en tendens att tro att inget annat finns i livet än det just då just där.
 Tonåringar har en tendens att ta allt med ett garv, en hårkastning och ett ”oj då”
- nu vill jag inte mena att jag på något sätt var en tjej som sket i allt, som inte var super omtänksam eller inte tog något på allvar.Så var inte fallet, jag tyckte bara så hemskt mycket om att leva i nuet och jag tyckte såå mycket om att skratta!

En gång snodde vi en bil jag och Fia.. vi var på en fest och vi var på landet, vi ville köra iväg..
Jag hade inget körkort, inte Fia heller.. vi hade aldrig kört bil alls om jag ska vara ärlig.
En svart Polo, det var en kille som hette M som ägde den.. den var parkerad utanför huset.. skulle vi?
 Vi stack.. vi gasade och garvade, hon växlade och vi hoppade fram som två pensionärer på landsvägen.. skrattande och gasande.. 
Det var ingen trafik ute alls.. detta var på en ödslig landsväg och ingen förutom oss själva eller kanske en igelkott hade kunnat fara illa den kvällen så ni behöver inte oroa er för mycket.
Vi skrattade så vi tjöt.. vi spelade högt i hans nyinköpta Clarion bilstero..(ja alla coola killar skulle ha just en Clarion på den tiden) jag tror det var Gyllene Tider..
 när vi väl körde tillbaka igen var han var arg, jätte arg,
 vi fnittrade länge.

En annan gång var vi på efterfest i ett annat hus ute på landet.. vi tröttnade och jag hade ångest över ett hångel som var kvar.. vi snodde en cykel..(vet inte varför vi tyckte så mycket om att stjäla saker!) jag trampade som en idiot och Fia satt på pakethållaren och skrattade så hon tjöt.. i bakgrunden hörde vi killarna vråla på oss.. jag trampade tills svetten droppade och jag skrattade så tårarna rann.


Väl hemma hos Fia var det dags att pausa med en cigg på hennes altan.. ingen var nykter.. man var inte ofta nykter klockan 3 på natten på Lördagar när man var 17 år..
Fia blev kissnödig.. hon skulle sätta sig på huk.. hon trillade omkull.. ner i rabatten.. med ciggen i munnen och trosorna av.. och med sulorna på sandalerna  fortfarande kvar mellan plankorna på altan golvet.. jag garvade sönder mig den natten. 


Vi har legat på  flak på en riktig hill-billie bil mellan Västerås och Köping tillsammans med två killar.. bara för att vi inte kom hem på något annat sätt.. (!!??)
Vi har liftat med knäppa människor, vi har druckit konstiga blandningar, vi har gått på blind dates, vi har klätt oss för utmanande och vi har skrattat för högt, vi har rökt för mycket, vi har stulit ur våra föräldrars barskåp, vi har varit i fel kretsar, vi har sagt dumma saker, vi har dansat för länge, hånglat med fel killar, vi har köpt för mycket skor, vi har köpt fula tröjor, vi har gått för långt i höga klackar, vi har haft oskyddat sex, vi har vaknat på fel ställen, vi har spenderat för mycket pengar på saker som inte skulle handlas alls, vi har varit vakna dygnet runt, vi har ätit för många kebabrullar,vi har åkt raggarbilar, vi har kokat för mycket pasta om natten, vi har besökt vårdcentraler och vi har blivit stoppade av polisen, vi har somnat på gräsmattor, vi har skrattat ut snaps ur näsan, vi har sprungit ifrån arga killar, vi har sprungit ifrån arga brorsor och vissa tjejer. Vi har smygit ut när ingen sett, vi har stött på andras killar, vi har sagt att vi sovit hos varandra men sovit någon helt annanstans, vi har hållt varandras hår, vi har stöttat varandra, vi har skyddat varandra och vi har kastat saker efter varandra, vi har gömt oss i syrenhäckar ,vi har cyklat tills vi fått lårskav, vi har bokat resor tillsammans, vi har längtat efter varandra och vi har pratat timmar i telefon, Vi har skrattat, skrattat och åter skrattat.

Jag älskar att Fia gjorde så mycket saker med mig som man inte ska göra
Tack som fan Fia! Jag älskar dig för alltid.
Man ska inte göra det vi gjorde men det gick ju bra.. och det var ju kul!
Hur kul som helst.

KRAM!







3 kommentarer: