torsdag 2 juni 2016

Jag fyllde år

Min yngste son viskar
 "Grattis på födelsedagen mamma"
i mitt öra när klockan bara är 6.30.
Jag vänder mig om i sängen och tar tag i honom.

Tack älskade du.

Jag fyller år och hade på riktigt glömt av ett år.
Jag trodde jag fyllde 36, men det visar sig att jag är 37 nu.

Tiden, livet, går så fort på nåt vis.


Jag bjuder barnen på lyx-frukost innan de springer iväg till bussen.
Sen tar jag mina lurar och springer intervaller.
Det är sommar och hästarna betar i hagen.
Det är sommar med solen värmande i nacken.

Svetten rinner nerför ryggen och i huvudet snurrar tankar om allt och ingenting.

Jag minns en sommar långt innan jag fyllde 37, doften är den samma som här.
Det doftar nyklippt gräs och snart vissnad Syrén.



Den sommarn.
Långt innan jag rest därifrån, långt innan livet blev allvar - fast jag trodde det var precis så.
Jag minns då.



I min present från dottern ligger en lotion som doftar likadant.
Den doftar sommaren 97 och längtan om ett fjärran Amerika.
Den doftar sommar och slitna Levisjeans, den doftar sjöbad - skratt på cykel längs landsvägen i Munktorp.
Den doftar kärlek och vänskap, den doftar bästa vän och sol, varma heta kyssar och en hand i min hand.

Livet springer och jag försöker sakta in.
Livet.
Tiden.

37 år nu.

1 kommentar:

  1. Stort grattis på din dag! Mysigt att bli uppvaktad på morgonen. Kram Suss

    SvaraRadera