söndag 21 december 2014

Lakritsfudge och halsband

Jag fortsätter jobba.
Det är som en liten tomteverkstad på jobbet nu med alla paket som packas och skickas runt i hela Sverige.(och Norge och Danmark med)




Och när jag har nån timme ledigt i huset på kvällen passar vi på att fylla upp med ännu mer julgodis.
Vi tar med dem hem till min syster sen när vi kär upp tänker jag.
Om de inte hinner ätas upp innan.
För oj.
Så gott.

Du behöver  :
3 dl vispgrädde
3 dl strösocker
1 dl ljus sirap
50 gram smör
100g mörk choklad
1 msk lakritspulver
Gör så här :
Mät upp grädde, strösocker, sirap i en stor kastrull. låt koka till 120 grader , eller tills smeten klarar “kul-provet". Kulprovet är att du kyler ner några droppar av smeten i iskallt vatten, och när du kan forma en kula av detta så är den färdig. Ta sedan smeten från värmen och blanda ner den mörka chokladen,och lakritspulvret. Rör tills allt har löst sig och du har en fin smet. Om smeten blir kornig så vispa upp det hela med elvisp. (jag gör detta ändå för det gör fudgen mer fyllig) Häll upp i en bakpappers-klädd form ca : 15*25  cm.
Häll sedan flingsalt (och ev krossad saltlakrits)  över fudgen och låt stelna där det är svalt. Skär sedan lagom stora bitar bitar innan du lägger om dem i någon fin godis skål.
Du behöver inte fundera på hur länge den här fudgen håller i kylskåpet – den kommer absolut inte bli för gammal.
Och på tal om halsband som jag ju skrev i headern.. ja det var dessa:




Nya smycken som trillat in i butiken.
Ni måste kolla in dem.


3 kommentarer:

  1. Ja tänk att man kan göra så mycket godis till jul;-)
    Mn nu får det vara bra för min del.
    Vill nu önska dig en riktig fin och GOD JUL!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  2. Snygga smycken och gott julgodis!

    God Jul!

    SvaraRadera
  3. Инстраграмм остается самой популярной площадкой для продвижения собственного бизнеса. Но, как показывает практика, люди гораздо чаще подписываются на профили в каких уже достаточное количество подписчиков. В случае если заниматься продвижение своими силами, потратить на это можно очень много времени, потому еще лучше обратиться к специалистам из Krutiminst.ru по ссылке https://wiki.the4.co/knowledgebase/the-way-hide-author-date-comment-on-blog/

    SvaraRadera