tisdag 27 maj 2014

Rabarberpaj igen

Så det blev dags.
Dags för en rabarberpaj igen.
Om de ändå växer så det knakar är det lika bra tänker jag.
Lika bra att baka en paj.
Och så var ni ju en hel del som ville ha receptet ordentligt skrivet med.


Så här kommer det, så nära det kan bli i alla fall eftersom jag så ofta bakar utan recept och mått nu för tiden.. men ändå:



Som sagt detta är ungefär..
och jag gör på följande vis:
 blandar alla ingredienser utom rabarbern i en skål.
(jag smälter mitt smör, och om du tycker det blir för "smuligt" så ha i mer smör;)
rör ihop till kladdig massa och smaksätt eventuellt med vanilj, kardemumma, kokos eller något annat ert hjärta slår dubbla slag för.
(jag valde kokos idag)
Jag valde även att söta min paj med sirap för att få en mer "knäckig" yta, men socker går lika bra.. eller stevia, sukrin .. ja ni fattar.


sprid ut den skurna rabarbern blandat med hallon i botten på formen, ös på med "kladdet" och skjuts in i ugnen på ca 185 grader tills pajen fått fin färg.
(eller tills det doftar så där som det ska göra när du bakar rabarberpaj en dag i Maj)


Och sen?
Ja men sen öser du upp en rejäl klick med det härliga i en fin tallrik eller skål, häller över vaniljsås och säger: -mmm..mmm mmm.



Så gör du helt enkelt.
Godare kan det kanske inte bli en solig dag i Maj, precis innan veckan tar slut och det blir helg igen.
En lång helg dessutom.





1 kommentar: