måndag 12 november 2012

för mycket

För mycket av allt och ingenting.
Inuti mig.

Jag har så mycket här inuti.

Det är alltså nu.

Nu som jag tar alla tusen olika beslut i mitt liv.
Beslut som inte har med mitt hjärta att göra lika mycket som det har med min hjärna att göra.

Jag är en av dem.
Som helst tar beslut med hjärtat.
För på något konstigt sätt känner jag mest där.
I hjärtat.


När beslut som är viktiga skall tas.
Då kommer mitt hjärta och visar mig vägen.
Viskar vägar jag borde gå.
Ibland har det bara så mycket mer känslor.
Och ett hjärta som tillhör mig är ganska dramatiskt.
Väldigt öppet och fullt av bubblande känslor.

Så då ropar jag på huvudet.
Tänk rätt säger jag och tittar på mig själv i en spegel i ett badrum som badar i solljus.
Tänk rätt.

Och hoppas.
Hoppas att jag kan väga dem rätt.
Hjärtat och hjärnan.
Att de tillsammans skall komma fram till det rätta beslutet för mig.
Att bara kliva ut i en värld där jag innan inte varit.

Då behövs ett smart huvud och inte bara ett törstande hjärta.
Tänker jag.
Ser på mig själv en gång till och viskar.
Du kan ju.




Så när mannen kör ner till jobbet sitter jag kvar här.
Med kalla fingrar smattrar jag över ett tangentbord.
Bra mot dåligt.
Listar listor på mina starka sidor och ser om de kan vinna mot de dåliga.

Jag räknar siffror med.

Drömmar kan ju inte bara vara drömmar.
Man måste ju ha en lön.
det säger livet, det säger världen till oss.

Det måste komma något bra ur oss alla överallt.
Men trots allt det så ska man äta, resa dit man vill och bo.
Man måste bo.

Så jag måste räkna med.
Även om det inte är det roligaste i detta.
Men klokast.
Hjärnan var  det ju.


Så jag andas lugnt.
Försöker.
Andas.
Och så tänker jag igenom det.
Inte med hjärtat men med hjärnan.



Och jag tänker.
Jo.
Ja.
Jag kan.
Det går.


Sen vaknar hjärtat till liv igen och säger klart du kan och du lever bara en gång och vaddå om du inte tjänar pengar du har ju livet och barnen och en skäggig man som är din bara din.
Så det gör väl inget om det inte funkar.
Bara gört.

Och så fortsätter jag skriva planer på datorn, lär mig mer av  Adobe illustrator och hjärtat och hjärnan håller på sådär.
Kanske hela dagen.
Och själen ber om kardemumma kaffe och hundarna om solig promenad.
Så är det.

En Måndag i November.

♡ 







8 kommentarer:

  1. Åh, jag kan höra din vånda, jag kan känna din oro, jag kan se på dina ord dit du vill komma... En dröm kan bli sann, men hur förverkligar man drömmar? Med en vilja av stål och lite jävlar anamma kommer man långt. Och att tro på sig själv. Jag hör att du gör det. Är bättre på det nu. Bra. Bra tjejen! Jag hejar och hoppas och vill dig så väl.
    Du är där, där jag var för 8 år sen. Jag vågade, tog klivet och kastade mig in i en främmande värld. Och se- det gick! Så pass bra så jag nu är en frontfigur för hela kedjan och kommit längre än jag trodde... Du måste också tro på dig själv. Och det gör du ju. Och det viktigaste av allt. Magkänslan. Du glömde magkänslan! Om det känns rätt så blir det rätt. Känns det fel så blir det fel. Känn, med hjärtat, hjärtan och magen. Sen tar du steget i rätt riktning och bara ser framåt. Då kan det inte gå fel. Jag tror på dig!
    "Breathe deap and let go of things!" eller hur?...
    Peppkramar till dig!
    Judita

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack tack tack.
      Jag behöver det här. orden från dig. pepp.
      Och jag suger i mig, sen känner jag efter. i magen.
      och ja det är rätt.
      Precis som vi visste. skulle bara hoppa med.
      .)

      ha en fin dag!
      Och go o go till dig som kommit så långt!
      KRA;!

      Radera
  2. Oj förstår att det är mycket vånda för dig! Tror att ditt beslut blir det rätta oavsett hur du gör. Svårare att följa sina drömmar när man har en hel familj att tänka på. Men jag tror att du gör rätt om du följer dina drömmar, du är duktig och ambitiös! Heja dig!
    Härliga bilder, kram Suss

    SvaraRadera
    Svar
    1. åh tack. tack för vänliga ord och pepp på vägen. behöver det. verkligen.
      Man gör ju ofta rätt när man följer sin egna känsla och drömmar.. men man är ju svag för att höra vad andra säger med .)

      Ha en jätte fin dag!
      Kram

      Radera
  3. Spännande!!! Kör bara kör. Det kostar mer att inte våga. Bara av att ta steget lär man sig så mycket. Börja lite försiktigt eller gör som jag brukar göra. All in. tror man kommer långt med att man måste utmana sig själv mer då. Man får liksom inte tänka, inte ska väl jag. Kör bara kör.

    SvaraRadera
  4. Oj vad jag känner igen mig! Är själv i en sådan situation...
    Tro på dig själv!!
    Ha en fin kväll! kram Elin

    SvaraRadera
  5. Jaha, än en gång har du lyckats att inspirera mig till att göra ett inlägg. Se så sent det blev...
    Så nu är du så vänlig och går in o läser när du har vaknat, så jag inte gjort detta i onödan ;-)
    KRAM!!

    SvaraRadera
  6. Det låter härligt och inspirerande. Som ett bungyjump som du bara ska göra....såklart du ska tro på dig själv!

    Ler fortfarande efter din sköna kommentar på Insta. Tar det som en komplimang ;))

    KRAM!!

    SvaraRadera