söndag 30 september 2012

ÖSTERLEN

Himlen står klart.
Den fortsätter idag.
Hösten.

Vi tog den där bilen i går.
Bilen med tre barn som inte riktigt kunde hålla sams.
Vi körde neråt.
Till bageriet alla pratat om.




Regnet hängde i luften hela dagen,
 men det gjorde inte ett dugg.
Vi höll oss inomhus med dofter från förr i näsan, och vindar från havet utanför fönstret.

Vi satt alla tillsammans runt ett gammalt slagbord med ett tänt ljus mellan oss.
Vi pratade om allt och ingenting.
Vi drack äppelmust från egna odlingar och vi åt soppa och räkmackor tills ingen orkade annat än att säga ojojoj.




Vi körde mot havet där vinden tog i ännu mer.
Vi drack kaffe och pratade om livet, om jobb man kanske borde ha och om barn som kanske borde bli fler.

Eller inte.

Jag ville stanna och köpa must efter vägen men mannen narrade mig och frågade om det var något fel på den på ica.
Same same but different ju.
.)



I Kivik stannade vi och köpte must.
Must, äppel chutney, tre olika marmelader och god cider.

Vi gjorde Österlen igår.

Med äppeltavla och allt.
Och avslutade i vårt hus med tusen tända ljus, rött vin, ost, kex och 5 olika barnskratt i huset.

Fin fin Lördag.
Idag står det Söndag i kalendern.
Och vi har inte en enda plan.
Vi ska äta omelett nu och sen ska vi ta en runda i en "rufsig" trädgård.
Vi ska äta god lunch och springa en runda.
Vi ska vara på det sätt vi är bäst.
Bara vara.

Och sen ska jag försöka fota ett sovrum och visa för er.
Försöka var det.

K R A M 





8 kommentarer:

  1. Fina bilder! Härligt med en utflykt på lediga dagen.
    Ser fram emot att få se sovrummet...
    Kram Suss

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack!
      ja mysigt med utflykter ibland.
      Och ja det där sovrummet ja.. ;)

      KRAM

      Radera
  2. Åhh är det Olof Viktors?

    Härligt med en tur till Österlen, rogivande för själen.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. jajamensan.
      Olof victors it is!
      Och ja Österlen... jag tror själen bor där.

      KRAM

      Radera
  3. Vilka fina bilder! Jag blir så avvis! älskar verkligen österlen och just att kunna åka runt och se en massa fina ställen!
    kram Helena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Helena.
      Österlen. värt typ allt.
      Jag älskar det med.
      Kom ner och ta en tur! :)

      Kram

      Radera
  4. Vad härligt det låter! Hoppas du fick en mist lika fin söndag!!

    SvaraRadera
  5. Idag sa jag till min man att jag längtar till Österlen. Länge sedan jag var där. Eller....något månad sedan. Men vi försöker åka dit så ofta det går. Missade äppletavlan idag men åker kanske dit imorgon.
    Vill dit, vill se och vill lukta på allt det där som kommer från äppleodlingnarnas dofter just nu.

    Inget är närmare himlen än Österlen :-)

    KRAM

    SvaraRadera