lördag 29 augusti 2015

Gå ut och var glad

Jag får ett sms från en vän.
En kär vän som säger att hon inte vet mer.
Vad hur när och varför.
Jag svarar att det går i vågor det där.
Livet.

Frågorna som kräver svar och längtan som finns i vårt bröst.
Det går i vågor det där.



Hon skickar en låttext till mig.
Hon hade fått den skickad från sin man och ville dela med sig.

Jag kan den.
Utantill.
Men den är värd att läsa igen.

"Gå ut och var glad, din jävel! 
Gå ut och var vacker och stolt hela vintern 
Gå fort och le genom shoppingcentret 
Du kan om du vill! 
Sluta nu, inte sen 
Dra ett streck och gå vidare 
Livet väntar därute 
Gå ut och var glad! 
Vad ska du annars ha allt det här till? "


Så jag svarar på mitt sätt.
Ett långt och kanske konstigt svar.
Men du har rätt Ulf, så rätt.

"Ta reda på var du vill bo 
Hitta en livskamrat igen 
Töm alla hyllor, kasta, ge bort 
Ett vackert, men enkelt hem 
Odla vänskap, skaffa ett ställe i solen 
Låt bedrövelsens väg gro igen 
Ah, tänk dej lycklig, det går, din jävel! 
Du kan inte tänka nånting sen "

Så idag när solen skiner och jobbet kallar klär jag mig i långkjol och flip-flops, det är som sommar i min trädgård och jag ler.
Jag går ut och är glad idag.
Och i morgon och igen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar